Sollentuna är Sveriges mest jämställda arbetsgivare men vi vill mer

Onsdag 8 mars 2017

Idag är en utmärkt dag för eftertanke.

Sollentuna kommuns flitiga jämställdhetsarbete har gett goda resultat. Bland Sveriges 290 kommuner hamnar Sollentuna på andra plats. SKL:s rapport ”Öppna jämförelser jämställdhet av Sveriges kommuner och landsting” har mätt hur jämställda kommuner är vad avser arbetsvillkor, politisk representation och i kommunal service så som skola, vård och omsorg. Sollentuna når topplaceringar i både arbetsvillkor och service. Sollentuna är den mest jämställda arbetsgivaren i hela Sverige.

Men många utmaningar återstår. På kommunal nivå finns den största arenan för politisk representation. I Sollentuna är män överrepresenterade.

Det finns fler män än kvinnor i kommunfullmäktige, kvinnor tenderar att i större utstäckning än män hoppa av sitt uppdrag i fullmäktige och Sollentuna har inte haft en kvinna som kommunstyrelseordförande på mycket länge.

Liberalerna har en stolt tradition och har i över hundra år varit en av de mest drivande krafterna för ett jämställt och jämlikt samhälle. På lokalpolitiker för Liberalerna vilar ett stort ansvar.

Liberalerna har ordförandeskapet i fyra nämnder, tre av ordförandena är kvinnor. Av Sollentunas nio partier i kommunfullmäktige är det bara Liberalerna och ett annat parti som har en kvinna som gruppledare. Dessutom är Liberalernas mandat i fullmäktige jämt fördelat mellan kvinnor och män. Det är som goda förebilder man kan göra skillnad.

Men vi vill mer.

Jämställt arbetsliv. Lönediskrimineringen ska stoppas. Kvinnor och män ska ha samma chans att kombinera jobb och föräldraskap.

Cash is queen. Du ska kunna göra karriär även i kvinnodominerade yrken. Vi säger ja till er karriärtjänster för lärare och sjuksköterskor.

Mer jämställda pensioner. De flesta fattigpensionärer är kvinnor. Vi vill ha rättvisare regler för att dela på pensionen.

Frihet måste försvaras. I Sverige lever tiotusentals kvinnor och flickor under hedersrelaterat förtryck. Skärp straffen för hedersrelaterade brott. Föreningar som arbetar mot hedersförtryck måste få ökat stöd.

Andra plats i SKL:s ranking är en fin plats. Men inte ens kommunen på första plats är jämställd nog. För faktum kvarstår att kvinnor under en livslängd tjänar 3,8 miljoner kronor mindre än män. Kvar finns många glastak att krossa och normer att utmana.