Sverigedemokraternas värderingar är oförenliga med liberalismen

Fredag 10 mars 2017

Sverigedemokraternas svartbruna rörelse breder sig ut över landet och in i folkvalda församlingar. Deras lösning på Sveriges samtliga utmaningar stavas minskad invandring.

Politiska positioner förflyttas på många ställen i vårt avlånga land. Inte minst sedan Anna Kinberg Batra deklarerade att Moderaterna kunde tänka sig förhandla med Jimmie Åkesson och hans gäng. I Hässleholm hamnade Liberalerna kort därpå inför dilemmat att tvingas ge Sverigedemokraterna antingen ordförandeposterna eller vice ordförandeposterna. Som att välja mellan pest eller kolera. Lärdomen är att aldrig underskatta Sverigedemokraternas taktiska och strategiska förmåga.

Liberalerna i Sollentuna har ett nära och bra samarbete med Moderaterna i kommunen. De har varit tydliga med att förhandlingar med Sverigedemokrater inte kommer att ske.

Sverigedemokraterna förespråkar en ytterligheternas ideologi som delar upp samhället i två delar: ”folket” och ”den korrupta eliten” och argumenterar för att de representerar ”folkets gemensamma åsikt”. Sverigedemokraterna kan således aldrig se till mångfald eller minoriteters rättigheter. Deras syn på judar, homosexualitet, jämställdhet, pressfrihet och på människor som invandrat hit bekräftar detta. Principen om alla människors lika värde är grunden för vårt rättssystem. En okontroversiell princip för partier med demokratisk värdegrund.

Liberaler bejakar mångfald. Vi värnar respekten för varje människas rätt att forma sin tillvaro och söka gemenskap med andra utifrån sina värderingar, kultur och identitet. Öppenhet och tolerans är principer som lägger grunden för ett mångkulturellt samhälle där människan utgör kärnan, oavsett om hen tillhör befolkningens majoritet eller minoritet. Dessa värderingar lägger grunden för all politik liberaler driver i svenska kommuner. För barnomsorg, skola, socialtjänst, äldreomsorg, stadsplanering, renhållning, kultur och fritid etcetera.

Flyktingsituationen, integration och bostadssituationen är växande utmaningar i Sollentuna. Kommuninvånarna väljer politiker som delar deras vision om samhällsbygget och som ger svar på samhällets utmaningar. Vi politiker förväntas se till kommuninvånarnas bästa utifrån likställighetsprincipen.

Vi säger ja till integrationsfrämjande insatser, söker bygglov för flyktingboende, satsar på förberedande klasser och SFI eftersom vi vill ge människor som flytt krig och förtryck skydd. Vi står upp för den fria rörligheten och bygger samhällen där alla får plats, även den som i vissa skeden i livet behöver mer stöd ska få det. Vårt uppdrag är att försvara individens frihet. Sverigedemokraternas vision är begränsad till förmån för någon slags ”ursvensk” där rådande utmaningar löses med stängda gränser.

Liberaler kan därför aldrig samarbeta med Sverigedemokraterna.

Anna-Lena Johansson, kommunalråd (L) i Sollentuna