Earth Hour

Söndag 20 mars 2016

Sollentuna firade Earth Hour med en miljöutställning, elddanshow och tal av  miljöutskottets ordförande Carina Knorpp (L):

Vad roligt det är att få stå här i år igen med en miljöutställning i Oxstallet och en elddansshow som snart ska börja under Earth hour. Det är nästan en tradition nu.

Förra året berättade jag om Sollentunas miljö och klimatstrategier och att vi ska ta fram ett miljöprogram. Nu är miljöprogrammet ute på remiss och det finns möjlighet för er att bidra med era idéer och synpunkter på nätet eller i Oxstallet på vårt klotterplank.

Igår var jag med om något härligt. Några av våra skolor har deltagit i WWFs stadsturné och gjort ett projektarbete om hur ett hållbart Sollentuna 2030 kan se ut. Igår avslutades det med presentationer och rådslag. Vilket engagemang, vilken glöd och kunskap det finns hos Sollentunas elever! Det är jättekul att se att deras idéer passar så bra in det arbete som pågår i kommunen. Kanske kan elevernas idéer tillföra det där lilla  extra till det arbete som pågår. Vi får helt enkelt se till att skruva lite hårdare på de tankarna och plocka upp så mycket vi kan i miljöprogrammet. Eleverna pratade om högre hus, om förtätning och uppfräschade miljöer vid stationerna och vid träffplatserna vid våra sjöar. De pratade om vegetarisk mat, om växthus och linbanor, om kommunikation med kommunen på deras villkor och om rening av Edsviken.

Men det räcker inte att kommunen och ungdomarna jobbar för miljön. Alla vi vuxna måste ändra vårt beteende och tänka efter innan vi gör saker. Nu är det snart vår och det är dags att tvätta bort vägdammet från bilarna. Vi måste sluta med att tvätta bilarna på våra uppfarter och vägar. Tvättvattnet är fullt av smuts och kemikalier som släppt från asfalten och tvättmedlet. Om detta rinner ner i dagvattenbrunnarna så rinner det ner i Edsviken eller något annat vattendrag. Använd biltvättarna, det vatten som rinner ned där renas innan det kommer ut. I nödfall är det bättre att ställa sig och tvätta på ett ställe där vattnet renas genom din gräsmatta. Vi har trots allt kommit ganska långt ifrån den tiden när man trodde att det var ok att koppla avloppen rakt ut i Edsviken. Med små medel så kan vi alla hjälpa till att leva mer miljövänligt. Vi kan hitta ett par vegetariska rätter som vi tycker om och införa dessa i vår vardagsmeny.

När elddansen är slut fortsätter vi i Oxstallet där du kolla ditt klimatavtryck, ta en fika och lämna ideer till vårt miljöprogram.

Tack!