Ovanlig sydostasiatisk fågel kan snart slå bo vid Väsjön

Måndag 1 april 2019

I samband med att området kring Väsjön byggs ut med bostäder planeras för ett blågrönt stråk i området, som ska utgöra livsmiljö för djur och växtlighet. Det var vid undersökningar av platsen som de biologer som kommunen anlitat upptäckte att området just där det blågröna stråket planeras är gynnsamt för den ovanliga maleohönan, som idag främst förekommer på öarna Sulawesi och Buton i Indonesien.

Det som gör platsen till en bra livsmiljö för maleohönan är dels den rikliga förekomsten av den vasstyp som utgör maleohönans huvudsakliga föda, dels att fågeln skulle ha goda ruvningsmöjligheter i området där det blågröna stråket planeras.

Att dessa faktorer råkade stämma in får jämföras med att ta hem storvinsten i Lotto! säger Moa Rasmusson (L), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Vi kommer nu att arbeta för att få ett antal maleohönor från Indonesien hit till Sollentuna, eftersom det skulle locka stora mängder besökare inte bara från regionen utan förmodligen från hela Europa, vilket vore positivt för kommunens besöksnäring.

Det har nu skrivits in i projektplanen för det blågröna stråket att arbeta för att säkerställa goda livsmiljöer för maleohönan vid Väsjön. I ett första skede planeras för att flyga åtta maleohönor till Väsjön, eftersom det bedöms vara ett tillräckligt antal för att på sikt ha en livskraftig stam i området.