Bakom varje siffra finns en människa

Tisdag 1 mars 2016

I dag, den 1 mars träder en ny lag i kraft. Lagen innebär att samtliga svenska kommuner ska tvingas att ta emot nyanlända flyktingar. Lagen gäller de som har fått uppehållstillstånd och har vistats på anläggningsboende under asylansökningstiden. Under 2016 handlar det om total 21. 700  personer.

Migrationsverket har just nu över 180.000 personer inskrivna i mottagningssystemet och cirka 100.000 av dessa bor i någon form a asylboende. Antal personer som kommer att behöva bosättning i en kommun kommer att öka betydligt under de kommande åren. Enligt beräkningar handlar det om 160.000 personer fördelat på 2016 och 2017. Cirka en tredjedel av de inskriva i Migrationsverkts mottagningssytem är barn i skolåldern, vilket innebär kommunerna även måste ordna skolplatser.

Vi får aldrig glömma att bakom varje siffra står en individ. Som liberaler ser vi det som en självklarhet att ta emot människor som flytt från kring och förtryck. I politiken behövs både hjärta och hjärna. Vi ska inte blunda för att det är en utmaning vi står inför men i Sollentuna är vi väl rustade för att möta utmaningen.

I dag finns föreberedelseklasser för nyanlända barn på de allra flesta grundskolorna i Sollentuna samt på Rudbeck. Kommunen har anställt en integrationssamordnare och en integrationsplan kommer att tas fram. Arbetet med att få fram bostäder pågår för fullt. Målsättningen är att Sollentuna ska bli Sveriges bästa integrationskommun.

Om du vill veta mer om Sollentunas arbete med integrations- och mottagandefrågor är du välkommen på en temaföreläsning den 8 mars. På temaförelänsningen kommer du att få information om flyktingsituationen ur ett globalt, nationellt och lokalt perspektiv. Du får även tillfälle att ställa frågor till politiker och tjänstemän. Mer information finner du här.