En budget för både stora och små

Måndag 21 maj 2018

Den politiska majoriteten presenterade i torsdags den 17 maj en budget för Sollentuna kommun 2019 med plan för 2020 och 2021. Budgetförslaget präglas av ekonomiskt ansvarstagande med tydliga prioriteringar för välfärden. Demensvården stärks med en efterlängtad satsning och särskilda medel riktas till förskoleverksamhet i kommunen. Budgeten innehåller även satsningar för en vackrare utemiljö. En stadsträdgårdsmästare ska rekryteras, renhållningen ska utökas och klottersaneringen förbättras.

Budgeten från 2019 med plan 2020 och 2021 innehåller en generell uppräkning om 2 procent för samtliga nämnders budgetramar. Barn- och ungdomsnämnden förstärks utöver den generella uppräkningen med ytterligare 1,5 procent.

Prioriteringar i 2019 års budget:

• Förstärkning trygghetsskapande arbete – kommunstyrelsen 1 miljon kronor
  • Förebyggande arbete barn och unga – socialnämnden 2 miljoner kronor
  • Förebyggande arbete barn och unga – barn- och ungdomsnämnden 2 miljoner kronor
  • Förstärkning förskola – barn- och ungdomsnämnden 3,5 miljoner kronor
  • Förstärkning demensområdet – vård- och omsorgsnämnden 2 miljoner kronor

Demens kallas ibland ”de anhörigas sjukdom” och det kan vara oerhört tungt att se en närstående insjukna. I budgeten för 2019 görs en efterlängtad satsning på vård och omsorg och på demensområdet i synnerhet. Den förebyggande verksamheten för demenssjuka förstärks och de anhöriga får ett utökat stöd.

Anna-Lena Johansson (L), 1:a vice ordförande i kommunstyrelsen

• Stadsträdgårdsmästare – trafik- och fastighetsnämnden 0,8 miljoner kronor
  • Utökad renhållning – trafik- och fastighetsnämnden 1 miljon kronor
  • Klottersanering – trafik- och fastighetsnämnden 1,5 miljoner kronor

I Sollentuna tillåts människor växa av egen kraft och var och en kan göra livet bättre för sig själva, för sin familj och för andra. Vi strävar efter att kontinuerligt höja servicen och kvaliteten i våra verksamheter och ge Sollentunaborna möjlighet att välja de alternativ som passar just deras önskemål och livssituation bäst. Genom att ta ansvar för ekonomin kan vi både erbjuda högkvalitativ service och behålla en av de lägsta skattesatserna i landet. Liberalerna känner stolthet över alla engagerade medarbetare som bidrar till att Sollentuna är en attraktiv kommun.

Vi tar ansvar för att skattebetalarnas pengar används effektivt och där de bäst behövs. Vi har en stark tro på att människan kan och vill själv och att den enskilde bäst själv fattar rationella beslut utifrån sina egna omständigheter.

budget

Här kan du läsa om budgeten i lokaltidningen Vi i Sollentuna.