Demokratin – Jag må hen leva!

Fredag 9 februari 2018

Demokratin är en liberal uppfinning. Liberalism handlar om frihet och om att den politiska makten utgår från folket. Det liberala partiet i Sverige har stolta rötter – vi växte fram ur rösträttsrörelsen som krävde allmän och lika rösträtt. Det var 1918 som Sveriges riksdag, efter lång kamp och stort motstånd, beslöt att vårt land skulle få lika och allmän rösträtt för både män och kvinnor. Att den svenska demokratin i år fyller 100 år har vi liberaler och socialdemokrater att tacka.

Idag är demokratin en självklarhet för de flesta svenskar men på flera håll står den inför utmaningar. I länder som Polen och Ungern är utvecklingen kritisk. Under de senaste elva åren har friheten i världen backat, visar studier av Freedom house index. Enligt World Values Survey minskar i många länder andelen människor som tycker att det är viktigt att leva i en demokrati och i flera demokratiska stater har nationalister och populister fått ökat inflytande. Att äldre och nya demokratier runtom i världen möter bakslag måste tas på allra största allvar.

En levande demokrati förutsätter medborgares engagemang genom exempelvis valdeltagande, partibildningar och civilsamhället. Ansvaret för demokratin är gemensamt.

Sollentuna kommun har vid de allmänna valen ett valdeltagande som ligger över både riksgenomsnittet och snittet för Stockholms län. Men ett par valdistrikt har halkat efter. Den politiska majoriteten (L, M och KD) har därför lagt ett uppdrag för att stärka valdeltagande. Uppdraget innebär att kommunen ska genomföra en informationskampanj särskilt riktad mot dessa valdistrikt och mot de väljargrupper där det går att identifiera ett lägre valdeltagande än riksgenomsnittet. Kampanjen ska inledas under våren 2018, för att i god tid innan valet sprida information om valet, rösträtten och hur det går till att rösta.

demokratin blomma
Det liberala partiet i Sverige bildades ur kampen för rösträtt för alla kvinnor och män. Blåklinten var symbol för rösträttsrörelsen, och blev därför även partiets märke.

Kampanjen för demokratin innehåller:

• Affischer på lätt svenska uppsatta vid strategiskt utvalda platser
  • Informationsmaterial på lätt svenska och utvalda språk ska tas fram för att spridas via olika
    kanaler och finnas tillgängligt vid utvalda verksamheter
  • Sociala medier
  • Vykort till första- och andragångsväljare med information om att det är snart är val
  • Informationsträffar med fokus på att nå väljargrupper med lågt valdeltagande.