Det ska vara lätt att göra rätt

Tisdag 8 oktober 2019

Under början av hösten sattes skyltar upp vid 26 återvinningsstationer i Sollentuna kommun om att insamlingsbehållarna skulle plockas bort. På Liberalernas initiativ beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott under måndagen att pausa borttagandet och att tillsätta en utredning av behovet av återvinningsstationer i kommunen.

På Liberalernas initiativ lade alliansen vid kommunstyrelsens arbetsutskott ett uppdrag om att utreda behovet av återvinningsstationer för ett eller fler material runt om i Sollentuna kommun, och att samtidigt pausa borttagandet av de 26 insamlingsbehållare som påbörjats tidigare under hösten.

Nu har kommunstyrelsens arbetsutskott pausat borttagandet och beslutat att utreda behovet av insamlingsbehållare för olika material, runt om i kommunen.

Vi har som mål att bli den första kommun som inte tär på jordens resurser och insamling av förpackningar för återvinning är en del i detta. Vi ska vi underlätta för Sollentunaborna att återvinna material, säger Liberalernas kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen Anna-Lena Johansson.

Utgångspunkter i utredningen ska vara att behållarna fördelas jämnt över kommunen och att de ska placeras på ett trafiksäkert sätt och så att risken för nedskräpning minimeras.

Utredningen får presentera förslag på lämpliga platser i kommunen där vi kan ha välskötta och trafiksäkra återvinningsstationer och i väntan på förslagen kommer befintliga återvinningsstationer att vara kvar, säger Anna-Lena Johansson.