En upprättelse för alla duktiga flickor

Onsdag 6 september 2017

Igår besökte riksdagsledamot och partiledarkandidat Birgitta Ohlsson (L) Sollentuna för att berätta om sin bok Duktiga flickors revansch. I publiken satt personer i olika åldrar, från Uppsala till Västerås, från vänstersympatisörer till veteraner inom Liberalerna. Det trots att mötet arrangerats med mycket kort varsel.

Om boken Duktiga Flickors revansch

Boken är en upprättelse för alla duktiga flickor. Samhällets syn på högpresterande kvinnor skevar och att uppvärdera duktiga flickor är en feministisk kärnfråga menar Birgitta. Flit, strävsamhet och höga förväntningar ska möjliggöra klassresor, krossa glastak och få drömmar att slå in. Det är svårt att inte hålla med. Dags att kräva meritokrati, säga ja till makt och följa sin inre kanariefågel.

Flickor och kvinnor satsar inte sällan under sin förmåga, medan män och pojkar ofta satsar högre. Det syns inte minst i fördelningen i Liberalerna Stockholms läns kandidatkatalog till riksdagen där antalet kvinnor är mycket få. Anna-Lena Johansson (L), kommunalråd i Sollentuna, riktade därför ett särskilt budskap till alla kvinnor i salen – Kandidera till fullmäktige!

Här finns Birgitta Ohlssons bok att beställa.

Birgitta Ohlsson, Anna-Lena Johansson och Moa Rasmusson
Moa Rasmusson (L), vice gruppledare i Sollentuna, Birgitta Ohlsson (L), riksdagsledamot och Anna-Lena Johansson, (L), kommunalråd och gruppledare i Sollentuna