Grönområden ska utvecklas i dialog med Sollentunaborna

Måndag 26 februari 2018

Trafik- och fastighetsnämnden har beslutat att ge Sollentunaborna möjlighet att delta i utvecklingsarbetet kring kommunens grönområden. Detta för att säkerställa att de grönområden som finns används optimalt. Sollentunaborna måste få vara med och tycka till om sitt närområde.

– Det är de som bor i närheten av grönområdena som bäst vet hur de nyttjas. De vet vad som eventuellt saknas eller kan förstärkas. Vi vill göra det lättare för invånarna att komma till tals när områdena ska utvecklas, säger Moa Rasmusson (L), ordförande i trafik- och fastighetsnämnden.

Ungefär en tredjedel av Sollentuna kommun utgörs av grönyta. Det gör att kommunen sticker ut i länet och blir attraktiv. En stor del är naturreservat men Sollentuna är även en av de kommuner i landet som är bäst på att erbjuda kommuninvånarna grönområden nära bostadsbebyggelse.

– I takt med att Sollentuna växer blir det än viktigare att värna och utveckla dessa grönområden på ett bra sätt, fortsätter Moa Rasmusson.

Trafik- och fastighetsnämnden lyfter fram att synpunkter främst ska kunna lämnas digitalt. Nämnden har gett trafik- och fastighetskontoret i uppdrag att ta fram förslag på hur detta kan göras. Kontoret ska även ta fram en tidsplan för vilka områden som ska inkluderas och när det ska ske. Nämnden uttalade även att återställandet av Fågelsångsparken ska omfattas av arbetet. Att tillgängliggöra och utveckla grönområdena i kommunen är högt prioriterat hos Liberalerna Sollentuna.

Grönområden

Grönområden i fokus för Liberalerna Sollentuna

Ökad trivsel och tillgänglig natur för alla Sollentunabor är högt prioriterat hos Liberalerna Sollentuna. Här kan du läsa om vårt förslag att inrätta en stadsträdgårdsmästare.