Inför ett trafiksäkerhetsråd i Sollentuna

Torsdag 23 augusti 2018

Trafikfrågor berör alla och engagerar många, såväl gående, cyklister som bilister. Liberalerna vill skapa bättre möjligheter för Sollentunabor och föreningsaktiva att delta i utvecklingen av Sollentunas infrastruktur. Därför föreslår vi att ett trafiksäkerhetsråd inrättas i kommunen.

Ett trafiksäkerhetsråd skulle bestå av politiker och representanter från föreningar eller enskilda kommuninvånare som har ett engagemang i frågan och ett intresse av att utveckla infrastrukturen med fokus på ökad trafiksäkerhet. Det skulle exempelvis kunna vara representanter från villaägareföreningar, pensionärsföreningar, cykelfrämjandet och personer från skolor och föräldraråd.

– Många hör av sig och har förslag på hur vi kan förbättra trafiksäkerheten i Sollentuna. Det är viktigt att fånga upp engagemang och skapa möjligheter för större medborgarinflytande och ökad insyn i kommunens arbete, säger Moa Rasmusson (L), ordförande i trafik- och fastighetsnämnden.

Redan idag är det möjligt att genom projekt som Säkra skolvägar och Trygg i trafiken påverka kommunens trafiksäkerhetshöjande arbete. Ett trafiksäkerhetsråd skulle vara en utveckling av detta arbete.

Moa Rasmusson (L)
Ordförande trafik- och fastighetsnämnden