Vi ger oss inte – Nej till skip-stop

Fredag 24 november 2017

Vår ambition är att fler Sollentunabor ska åka kollektivt och lämna bilen hemma, skip-stop riskerar hämma den ambitionen. Halveringen av antalet pendeltåg i rusningstrafik drabbar Sollentuna negativt. Kvinnor drabbas hårdast då de använder kollektivtrafiken i störst utsträckning, detta enligt en undersökning som SL genomförde 2016. Att välja smarta och hållbara resor i en region med stora klimatutmaningar ska belönas och underlättas, skip-stops bidrar inte till det.

Häromveckan hade vi ett möte med våra liberala kollegor i landstinget och Solna för att diskutera trafiken för pendeltåg som står inför förändring. I slutet på 2016 fattade trafiknämnden i landstinget beslut om ett så kallat planeringsramverk för den framtida pendeltågstrafiken. Det beskriver de mål som pendeltågsplaneringen ska sträva mot från 2018 och framåt. Nämnden tog då ställning för ett inriktningsbeslut som innehöll så kallade snabbtåg. Snabbtåg innebär skip-stops, att några stationer hoppas över. Syftet med inriktningsbeslutet var att fördela resenärerna jämnare. Det skulle minska trängseln och förbättra kapacitetsutnyttjandet av tågen. Vidare var tanken att man med kortare restider från de stora stationerna och de yttre delarna av länet stärker kollektivtrafikens konkurrenskraft mot biltrafiken.

Vid beslutstillfället fanns ett avtal för Citybanan där det framgick att staten skulle erbjuda 24 tåg per timme genom Citybanan i högtrafik. Trafikverket reserverade dock 4 tåg för eventuella driftstörningar. Järnvägsbeskrivningen för trafikåret 2018 gav därför ett besked om 20 tåg per timme genom Citybanan. Den situationen skulle för stationerna i Häggvik, Norrviken och Rotebro innebära 6 stopp i timmen under högtrafik, istället för dagens 8. På detta reagerade Liberalerna i Sollentuna och kommunen genom skrivelser och remissvar.

När ansökan av tåglägen för trafikåret 2018 hade gått iväg var beskedet från staten och Trafikverket dock ett annat. Systemet klarar av högst 16 tåg per timme genom Citybanan. Slutsatsen är därmed att det på kort sikt inte alls går att öka kapaciteten så mycket i Citybanan som SL och landstinget vill.

Våra liberala kollegor i landstinget är inte nöjda med detta. Överenskommelsen var 20 tåg per timme, inte 16 tåg. För Sollentunas del innebär det att stoppen i Häggvik, Norrviken och Rotebro blir ännu färre – i högtrafik stannar endast 4 tåg i timmen.

Landstinget står fast vid sitt inriktningsbeslut eftersom trafiken som kommer köras året 2018 innebär en förbättring för 95% av länets pendeltågsresenärerna. Samtidigt medger våra liberala kollegor att denna tidtabell gäller för 2018 och bör utvärderas. De kämpar för att Trafikverket ska göra de investeringar och underhåll som krävs för att så fort som möjligt kunna köra den mängd trafik som de kom överens om inför investeringen. När väl trafikökningar medges kommer Sollentuna och andra kommuner som får något färre tåg i rusning att särskilt ses över.

Liberalerna i Sollentuna är glada över det beskedet men samtidigt har vi framhållit att vi tycker att trafiknämnden skulle dra tillbaka sitt inriktningsbeslut mot bakgrund av den stora försämringen som det innebär för Sollentunaborna.

Läs mer här: pendeltåg

12 januari – Artikel i Mitt i Sollentuna om Liberalernas namninsamling mot skip-stops

2 februari – Artikel i Mitt i Sollentuna

13 februari – Artikel på Sveriges Radio

3 mars – Artikel om Liberalerna Sollentunas namninsamling mot skip-stop

8 mars – Artikel om Liberalerna Sollentunas kampanj mot skip-stop

10 mars – Pressmeddelande från Sollentuna kommun om skip-stop

14 september – Insändare från Anna-Lena Johansson (L), kommunalråd Sollentuna, och Marianne Damström Gereben (L), gruppledare Solna i Vi i Sollentuna.

7 oktober – Insändare från Anna-Lena Johansson (L), kommunalråd i Sollentuna (Vi i Sollentuna, s 16)

Rör inte våra pendeltåg

Här kan du läsa mer om vilken politik Liberalerna Sollentuna driver.