Sollentunas kulturmiljöplan ska digitaliseras

Tisdag 5 mars 2019

Som ett sätt att uppmärksamma Sollentunas arbete med kulturvård vill Alliansen se över möjligheten att digitalisera kulturmiljöplanen. På initiativ av Liberalerna lades därför ett direktiv om detta under kommunstyrelsens arbetsutskott under måndagen.

Sollentuna kommun har en kulturmiljö värd att värna och utveckla. I kulturmiljöplanen ”Sollentuna igår och i morgon” beskrivs de miljöer och objekt som är kulturhistoriskt värdefulla.

-Vi har alla ett ansvar för att vårda historien och vi ska underlätta för de som bor och vistas i Sollentuna kommun att på ett lätt sätt kunna ta del av information om kommunens historia och kultur, så att även de kan bidra till bevarandet, säger Anna-Lena Johansson (L), kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen.

Idag finns kulturmiljöplanen och dess tillägg enbart i upptryckt format och är därmed inte lättillgänglig för de som vill ta del av den.

-Kulturmiljöplanen ligger inte sällan till grund för beslut som fattas av kommunen, bland annat när det gäller avstyckningar. Sollentunabor ska då lätt kunna ta del av argument och fördjupa sig i kommunens ställningstagande. En digitalisering skulle bidra till det, säger Moa Rasmusson (L), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.