Lärdomar från Bryssel

Onsdag 3 maj 2017

I onsdagskväll for vi, elva Sollentunaliberaler, till Bryssel för att lära oss mer om hur EU fungerar. Vi började hos Sveriges ständiga representation där vi träffade Charlotta Eriksson. Representationen är Regeringskansliets förlängda arm i Bryssel. Deras viktigaste uppgift är att få största möjliga genomslag för svenska intressen i EU.

Sveriges EU-representation är främst en förhandlingsorganisation och deltar därför i det dagliga förhandlingsarbetet i Europeiska ministerrådets arbetsgrupper och i de ständiga representanternas kommitté som förbereder ministermöten och toppmöten mellan ledarna för EU:s medlemsländer.

På promenadavstånd från representationen låg EU-parlamentet dit vi gick för att besöka parlamentarikern Jasenko Selimovic (L) och hans medarbetare Michel Anderlini. Jasenko kom just från en votering om ansvarsfrihet för parlamentet. Förre talmannen, Martin Schulz, lämnades med en anmärkning. Något som Jasenko och hans medarbetare trodde skulle skapa stora rubriker i svensk media, hittills har det dock bara rubricerats i tyska tidningar.

Vid ett besök hos Cecilia Wikströms stab berättade Linda Aziz och Daniel Sjöberg att det är få svenska journalister på plats i Bryssel. Korrespondenterna har fått stora upptagningsområden, många bevakar hela Europa. Kanske är det anledningen till att nyheten inte nått svensk press. Kanske är det också orsaken till att få personer vet vad EU egentligen gör.

Linda och Daniel berättade också om Cecilia Wikströms nya uppdrag, att leda förhandlingarna kring hur EU:s migrationspolitik ska utformas. Ett av EU:s allra tyngsta uppdrag. Dublinförordningen behöver revideras och EU:s medlemsländer måste komma överens om hur.

Vi hade även förmånen att besöka EU-kommissionen. Maria Åsenius, head of cabinet (kanslichef) hos Cecilia Malmström, berättade för oss om hur kommissionen fungerar och om hur de drabbats av Brexit och presidentvalet i USA.

Men hur bevakas Stockholms intresse i Bryssel? Om detta fick vi lära oss hos Per Spolander på Stockholmsregionens Europakontor. Europakontoret arbetar för att påverka EU till Stockholms fördel. De har tre prioriterade områden: Ett smartare EU, ett grönare EU och ett öppnare EU.

Vårt sista besök i Bryssel var hos Andreas Tuvesson, ambassadråd och biträdande myndighetschef på NATO:s högkvarter. Innan vi gick in fick vi passera en stor säkerhetskontroll. Fotografering skulle leda till konsekvenser, vilka inte var till vår fördel. Men samtalet med Andreas var mycket intressant. Han berättade om den vanligaste myten att om Sverige ingår i NATO-samarbetet så skulle vår suveränitet gå förlorad. Men Nato är en mellanstatlig allians, medlemsländer behåller sin suveränitet och har alltid vetorätt.