Liberalerna Sollentuna har fastställt kommunlistan för valet 2018

Torsdag 7 december 2017

Igårkväll fastställde Liberalerna Sollentuna kommunlistan för valet till fullmäktige 2018. Toppar listan gör Anna-Lena Johansson från Norrviken. Anna-Lena är idag kommunalråd och gruppledare. Hon är även ordförande i vård- och omsorgsnämnden och 1:a vice ordförande i kommunstyrelsen.

– Jag är stolt och glad över att ha fått förnyat förtroende från medlemmarna i föreningen. Jag har fortsatt höga ambitioner för Sollentunas utveckling till ett än mer liberalt samhälle. Att möta och lyssna på medborgarna är viktigt och att ge Sollentunaborna möjlighet att själva forma sina liv. Förväntningarna inför valet 2018 är höga, vi ska ha fler mandat i fullmäktige, säger Anna-Lena Johansson.

Som andra namn på kommunlistan valdes Moa Rasmusson från Häggvik. Moa är ordförande i trafik- och fastighetsnämnden och i Sollentuna kommunfastigheter AB.

– Liberalerna har fastställt en jättebra lista till valet 2018. Den innehåller både nya och erfarna kandidater. Kompetens, erfarenhet, förnyelse, jämställdhet och politisk kapacitet har varit ledord genom processen att ta fram ett förslag. Anna-Lena blir listetta på grund av det skickliga ledarskap hon har visat under mandatperioden. Hennes breda politiska erfarenhet i kombination med hennes bakgrund som chef inom vården och som egen företagare, är en stor tillgång för Liberalerna Sollentuna, säger Peter Ahlström (L), ordförande i nomineringskommittén.

De åtta första namnen på kommunlistan

1. Anna-Lena Johansson
    Anna-Lena är en skicklig och engagerad politiker med ett starkt stöd i föreningen. Hon är förbundsordförande för länets liberaler och nyligen invald i partistyrelsen. Anna-Lenas breda politiska erfarenhet i kombination med hennes bakgrund som chef inom vården och som egen företagare, är en stor tillgång för liberalerna i Sollentuna.
  2. Moa Rasmusson
    Moa har under den gångna mandatperioden visat att hon är en orädd politiker. Det är inte sällan medborgare har många synpunkter på det område som hon nu är ansvarig politiker för och där gäller det att balansera enskilda önskemål med helhetsperspektivet. Moa varvar politiskt hantverk med ett stort föreningsengagemang. Hon har positionerat Sollentuna som länets främsta cykelkommun.
  3. Henrik Thureson
    Henrik är en politiker som kommit tillbaka till Sollentunaliberalerna efter att skaffat sig nya erfarenheter som lärare på Svenska skolan i Bryssel. Som ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden har hans kompetens kommit väl till pass. När kommunerna var som mest bekymrade över flyktingmottagandet stod han upp för den liberala principen om öppenhet och förverkligade lokalt den tyska kanslern Merkels ord ”wir schaffen dass”.
  4. Per Altenberg
    Per är en rutinerad politiker som har en bra analysförmåga och är en god retoriker. Han har satt barns rätt till bra utbildning i främsta rummet och tagit strid åt både vänster och höger för att Sollentunas skolor ska ge Sollentunas barn de bästa förutsättningarna att kunna växa.
  5. Annika Dellås
    Annika har en bred erfarenhet från näringslivet, numera som egenföretagare.
  6. Per Gibson
    Per har en lång politisk erfarenhet inom framförallt stadsbyggnadsfrågor och miljö. Han har ett gediget intresse för dessa frågor och vill gärna fortsätta att vara med och utveckla Sollentuna till ett bättre, tryggare och mer välkomnande Sollentuna.
  7. Arman Karégar
    Han är en ung kraft som har ett stort kontaktnät och där möjlighet att locka väljare som kanske inte annars skulle välja den liberala valsedeln på valdagen.
  8. Hanna Clerkestam
    Hanna är en erfaren medlem som glädjande ökat sitt engagemang under mandatperioden. Hon är en stark resurs för partiet och har en förmåga att tänka nytt och entusiasmera andra.

Listan i sin helhet finns här.

Kommunlistan
f.v. Henrik Thureson, Annika Dellås, Per Altenberg, Anna-Lena Johansson, Moa Rasmusson, Per Gibson