Så här vill Liberalerna förbättra tryggheten i Sollentuna

Måndag 4 december 2017

Känslan av otrygghet kan öka när det är mörkt ute och i värsta fall leda till att man undviker att gå ut. I takt med att antalet inbrott ökar finns också en oro för att drabbas av att någon bryter sig in i hemmet. Liberalerna Sollentuna har tre förslag för att stärka tryggheten och minska antalet inbrott.

Frihet är också att kunna känna sig trygg – där du bor, där du väntar på bussen, går hem från krogen eller tar en löprunda. Liberalerna Sollentuna genomför en trygghetskampanj med syftet att informera medborgarna om hur vi vill öka tryggheten och minska inbrotten. Vi har tre konkreta förslag som vi kommer att arbeta för att driva igenom.

Förslagen för att stärka tryggheten:

• Förbättra belysning och gallra träd och buskar kring platser som passeras på väg till bussar och tåg.
• Utöka grannsamverkan och samarbetet med polisen för att motverka bostadsinbrott och öka tryggheten i bostadsområdena.
• Tillsammans med polis förstärka informationen till allmänheten om inbrottsbekämpande åtgärder, till exempel säkra fönster och dörrar, belysta fasader och möjlighet att DNA-märka föremål i hemmen.

Detta har vi gjort hittills:

• Trygghetspriset som årligen delas ut till en person, ett företag eller organisation som arbetar för att förbättra tryggheten i kommunen. Goda exempel och insatser ska uppmärksammas.
• Inventering och utökning av belysningen i kommunen, något som pågår fortlöpande.Tryggheten i Sollentuna

På nationell nivå vill Liberalerna se stora satsningar på polisen. Polisen måste fungera överallt, därför behövs det fler. För att locka fler att blir poliser och för att få fler poliser att stanna kvar i yrket vill Liberalerna höja polislönerna. Vi vill att poliserna ska finnas ute bland människor och inte sitta bakom skrivbord. Mycket av skrivbordsarbetet kan skötas av andra.

Men det tar tid att utbilda fler poliser. Liberalerna vill därför att kommunerna ska få resurser från staten att anställa trygghetsvakter. Vakterna ska finnas på de platser där det är som stökigast.

Här kan du läsa mer om Liberalernas politik för att öka tryggheten.