Mer kultur i Sollentuna med ny scen!

Onsdag 5 september 2018

Sollentuna är en fantastisk kommun att leva i. Vi har bra skolor, nära till naturen och ett stort idrottsutbud. Men tyvärr har förutsättningarna för ett rikt lokalt kulturliv prioriterats ner. Sollentuna tillhör de kommuner i Sverige som satsar minst på kultur. Därför vill vi Liberaler se en ny scen för musik, teater, dans och körsång i Sollentuna. Den kan antingen sättas upp i ett nytt kulturhus eller inhysas i en befintlig fastighet. Den bör ligga så centralt som möjligt i kommunen.

I en kartläggning genomförd av SVT av kommunernas kulturkostnader finns Sollentuna på plats 278 av Sveriges 290 kommuner. I SCB:s senaste medborgarundersökning framgår att kulturen enligt Sollentunaborna är ett viktigt utvecklingsområde. Tillgången till kulturevenemang, särskilt scenkonst t ex teater och musik, tillhör de av kommunens verksamhetsområden som får lägst betygsindex. Samtidigt visar SCB att satsningar på kulturen, från en relativt låg nivå, skulle ge stor effekt. Satsningar och prioriteringar behövs.

Kulturen ska vara en naturlig del av barn och ungas lärande i Sollentuna. Upplevelser av film, konst, musik och teater kan väcka insikter och förståelse som inte går att få på något annat sätt. Därför vill vi Liberaler utveckla arbetet med kulturupplevelser genom Kulturrådets Skapande Skola så att alla barn i Sollentuna får möjlighet att uppleva professionellt kulturskapande minst en gång varje termin.

Kulturskolan möjliggör för barn och unga att lära och utvecklas på sin fritid. För att öka tillgängligheten och kulturutbudet för barn och unga vill vi Liberaler sänka avgiften, förenkla anmälan, korta kötiderna och skapa fler platser.

Kultur ska inte vara ett verktyg för olika politiska projekt. Den har ett egenvärde för oss människor. Därför är inte politikens uppgift att styra kulturutövande utan att skapa förutsättningar för kultur av hög kvalitet. Där har vi fortfarande mycket kvar att göra i Sollentuna.

kultur