Liberalerna är grönast i Sollentuna!

Måndag 4 juni 2018

Liberalerna har alliansens bästa miljöpolitik enligt Naturskyddsföreningen som gått igenom alla partiers politik på området. Liberalerna är även Sollentunas gröna alternativ.

Liberalerna i Sollentuna arbetar dagligen för att förbättra miljön i kommunen, bland annat genom ordförandeskap i miljöutskottet och trafik- och fastighetsnämnden. Vi står bakom kommunens mål att bli den första kommunen i landet som inte tär på jordens resurser eftersom vi vill skapa en god miljö för kommande generationen. Det kräver ett målmedvetet arbete och till viss del uppoffringar av oss som idag brukar jordens resurser.

Idag arbetar kommunen med fyra prioriterade områden:

• Resurshantering och konsumtion – Miljöanpassad konsumtion och resurshantering är en förutsättning för ett hållbart samhälle. Genom att arbeta aktivt med resurshantering och konsumtion genom bland annat krav i upphandling kan kommunen sänka klimat- och miljöpåverkan från kommunens konsumtion. Byggnation,…
  • Trafik och transportlösningar – Sollentuna är en hårt belastad kommun när det gäller buller och luftföroreningar. Fullmäktige har med anledning av detta tagit fram en trafikpolicy som anger en prioriteringspolicy av olika trafikslag med ordningen gående, cykel, kollektivtrafik, nyttotrafik och bil. Kommunen har även en policy om hållbar stadsplanering vilken innebär att nyproduktion sker i kollektivtrafiknära områden för att fler ska kunna välja klimatsmarta resor.
  • Mark och vatten – Sollentuna är till ytan en liten kommun som i stora delar består av naturmark och naturreservat. Därför är det viktigt att bygga på platser som medger miljö- och resurseffektiva trafiklösningar, att bygga på ett yt- och energieffektivt sätt, samt att använda byggnadsmaterial med lång livslängd och som kan återanvändas. Det innebär även att byggnadsmaterialen som används inte bör innehålla kemikalier. Vid planering och byggande är det även viktigt att beakta naturlivet på land och i vatten och genomföra åtgärder som gynnar biologisk mångfald. När mark exploateras ska förlusten av kolinlagring i den växtlighet som finns på platsen kompenseras.
  • Kommunikation och kompetensutveckling – De största miljövinsterna fås när alla förstår miljökonsekvenserna av sitt handlande och tar ansvar för den miljöpåverkan som uppstår. Det är därför viktigt att kommunen kontinuerligt kompetensutvecklar sin personal och bidrar till att öka kunskapen och medvetenheten i miljöfrågorna hos elever, invånare och näringsidkare. Kommunen ska föregå med gott exempel i miljöfrågor och aktivt kommunicera det miljöarbete som bedrivs. Kommunens miljö och klimatarbete följs upp och återkopplas i ett årligt miljöbokslut.

Idag förbrukar jordens befolkning resurser som motsvarar nästan 1,5 jordklot. Skulle alla leva som i Sverige skulle ca 3 jordklot förbrukas. För att skapa förutsättningar för en långsiktigt hållbar planet kan vi inte förbruka mer resurser än jorden producerar på ett år. En framgångsrik hantering av miljöfrågorna är central för kommunens utveckling av välfärd och livskvalitet. Vi har jorden till låns och måste göra vårt bästa för att ta hand om den.

Miljö – ett axplock ur Liberalerna Sollentunas valprogram

Liberalerna vill mer för miljön. Med en smartare miljö- och trafikpolitik och en mer tillgänglig natur blir Sollentuna ännu bättre.

• Trafiksäkerheten ska vara hög för stora och små samt samtliga trafikslag. Alla ska kunna gå eller cykla till sin förskola/skola. Liberalerna vill göra det lättare för Sollentunaborna att resa klimatsmart och att göra klimatsmarta val. Fortsatt satsning på säkra skolvägar och inför på prov bilfri zon vid nya skolan i Väsjöområdet. Vi vill bland annat arbeta för att öka separeringen mellan gående och cyklister för att främja säkerheten.
  • Gör en tillgänglighetsöversyn i kommunen. Alla ska kunna ta sig fram i Sollentuna. På sikt ska hela Sollentuna vara tillgängligt för alla men till en början ska specifika stråk göras helt tillgängliga och marknadsföras i syfte att även de som har en funktionsnedsättning ska kunna ta sig fram tryggt på gator och torg.
  • Nya kollektivtrafiklösningar – våga möta framtiden. Sollentuna ska vara pilotkommun för moderna hållbara färdsätt t ex förarlösa bussar och elbussar.
  • Accesskortet ska användas för att betala infartsparkering. Det är de som reser kollektivt som ska nyttja parkeringsplatserna och klimatsmarta resor ska premieras.
  • Säkra cykelparkeringar vid alla pendeltågsstationer och andra knytpunkter. Satsa på cykelboxar och cykelgarage nära pendeltåget. Vid kommunala verksamheter som förskolor, skolor och fritidsanläggningar ska du kunna parkera din cykel säkert.
  • Utöka sopsaltningen till fler gång- och cykelbanor så att fler kan gå och cykla tryggt och säkert.
  • Förmånscyklar till personalen. Sollentuna kommuns medarbetare ska erbjudas förmånscykel i syfte att minska biltrafiken och förbättra folkhälsan.
  • Den cykelskola för nyanlända som Sollentuna kommun har tillsammans med Cykelfrämjandet ska fortsätta. Fler ska ges möjlighet att njuta av den frihet som cykeln innebär, att kunna transportera sig i arbetet eller rentav kunna ta en cykeltur med sina barn.
  • Kommunal satsning för att få fler att cykla på vintern. De som cyklar flera dagar i veckan under vintertiden ska erbjudas att delta i ett projekt där de får dubbdäck och hjälp att göra cykeln redo för den kalla årstiden.
  • Bygg en trafiklekpark där barnen på ett roligt sätt kan lära sig trafikregler.
  • Fortsätt utbyggnaden av laddstolpar. Liberalerna vill uppmuntra val som minskar miljöpåverkan.
  • Gångtunneln under Turebergsleden ska finnas kvar så att gående och cyklister på ett smidigt sätt kan ta sig till Fågelsångsparken.
  • Halvera bullret från E4:an genom ett förstärkt samarbete med Trafikverket. Vi vill se att all ny beläggning är tyst asfalt samt att nya innovativa bullerplank sätts upp längs med E4:an.
  • Gång- och cykelväg från Silverdal till Helenelunds station.
  • Utveckla spårnätet på Järvafältet för helårsanvändning. Vi vill se fler och trygga motionsspår och ökad tillgänglighet till dessa.
  • Utveckla arbetet med att värna, vårda och visa kulturmiljöer och kulturarv i Sollentuna kommun. Sollentuna ska bli bättre på att visa de vackra kulturmiljöer som finns, bland annat genom e-tjänster.
  • Utveckla parkområden i dialog med boende.
  • Kommunens badplatser ska utvecklas och göras mer tillgängliga.
  • Arbetet med att göra Sollentunas fyra naturreservat mer tillgängliga ska fortsätta och möjligheten att via cykel transportera sig i reservaten ska öka.
  • Edsviksområdet ska utvecklas och i större utsträckning bli ett offentligt vardagsrum för Sollentunaborna.

Detta kommer Liberalerna i Sollentuna arbeta för i landstinget inom trafikområdet:

• Utöka servicelinjen! Servicelinjen ska trafikera hela kommunen. Liberalerna vill att två bussar ska användas.
  • Nej till skip-stop. Liberalerna i Sollentuna meddelade redan våren 2016 att vi inte ville införa skip-stops i pendeltågstrafiken. Nu har Alliansen i landstinget beslutat att skip-stops ska upphöra men det blir först vid årsskiftet. Skip-stops skulle aldrig ha infört och Liberalerna i Sollentuna kommer att fortsätta arbeta för att kollektivtrafiken i Sollentuna ska utvecklas och förbättras. Vi kämpar även för att skip-stops ska upphöra tidigare än december 2018 och att turtätheten på sikt ska öka.
  • En ny pendeltågsuppgång mot söder i Helenelund ska byggas.

miljö

Här kan du läsa mer om Liberalernas miljöpolitik.

Här kan du läsa mer om Sollentunas miljöarbete.