Samhällsbyggnad

Ett grönt Sollentuna för stora och små

Satsa på klimatsmarta resesätt

Vi vill skapa rätt förutsättningar för Sollentunas medborgare att kunna leva mer klimatsmart. Därför vill vi satsa på en fortsatt utbyggnad av cykelvägar och kollektivtrafik. Stationerna ska kännas trygga och ska hållas rena och fräscha. Mörka utrymmen såväl på stationerna som områdena runt dem behöver få bättre belysning.

För att kunna minska utsläppen ännu mer behövs fler laddplatser till elbilar och säkra cykelparkeringar i kommunen. Sollentuna ska vara pilotkommun för moderna hållbara färdsätt, exempelvis förarlösa bussar och elbussar. Vi ska våga möta framtiden genom nya kollektivtrafiklösningar.

Främja trafiksäkerheten

För att främja säkerheten ska gång- och cykelvägar vara separerade i större utsträckning. Vägarna ska bli tryggare genom ökat underhåll och mer belysning. Vi vill se en utökning av sopsaltningen till fler gång- och cykelbanor. Du som bor i Sollentuna ska kunna ta dig fram på ett säkert sätt oavsett årstid. Barnperspektivet är viktigt, alla ska kunna gå eller cykla till sin förskola eller skola. Liberalerna kommer driva frågan om att bygga en trafiklekplats där barnen på ett roligt sätt kan lära sig trafikregler.

Bevara naturen

Bygg nya bostäder men bygg inte bort naturen. Vår kommun har många vackra kultur- och grönområden som ska bevaras. Liberalerna vill bevara villaområdena och tillgängliggöra naturreservaten. Vi vill ha fler hundrastgårdar och placera ut fler soptunnor för hundägare. Sollentuna ska ha en attraktiv stadsmiljö med lek- och parkytor. Samtidigt måste vi värna om jordens resurser, den biologiska mångfalden och hanteringen av dag- och grundvatten i Sollentuna. Minska bullret från E4:an genom ett förstärkt samarbete med Trafikverket. Vi vill se att all ny beläggning är tyst asfalt samt att nya innovativa bullerplank sätts upp längs med E4:an.

För Liberalerna är Sollentunabornas valfrihet viktig. Därför ska bostäderna som byggs variera i storlek och fördelas mellan hyresrätter och bostadsrätter för att passa våra medborgares olika behov. Utöver att bygga nya bostäder är det viktigt att vi fortsätter underhålla existerande bostäder. Du ska kunna bo både tryggt och klimatsmart, oavsett ålder och bakgrund.