Sjukvård

Trygg hemtjänst och nära vård

Bättre kontinuitet i hemtjänsten

Hemtjänsten ska ha en bättre kontinuitet. Sollentunas äldre ska ha tillgång till en trygg hemtjänst med god kvalitet. Vi vill höja kvalitén genom att ställa högre krav i avtalen med utförarna. Genom övergången till LOU och starkare översyn från vård- och omsorgskontoret ska eventuella fusk och oegentligheter bekämpas. Uppföljningen av personalens kompetens och förmågan att kunna göra sig förstådd i mötena med de äldre ska bli bättre.

Vårdtagare ska känna sig trygga och väl omhändertagna av personal och utförare. Fler innovativa lösningar som till exempel digitala hjälpmedel är en förutsättning för att skapa mer frihet och flexibilitet för de som har hemtjänst. Att våra äldre får den stöttning de behöver i vardagen är en prioritet för Liberalerna.

Motverka ofrivillig ensamhet

Den ofrivilliga ensamheten bland äldre är något som ökat ytterligare under pandemin. Vi vill motverka ofrivillig ensamhet genom mötespunkter riktade mot äldre. Mötesplatserna ska erbjuda ett varierat utbud av aktiviteter som kretsar kring kultur och hälsa, med målet att hjälpa fler upprätthålla det sociala umgänget och hälsan. För att nå fler ska vi arbeta mer uppsökande i syfte att informera om det utbud som finns och locka fler till träffpunkterna.

Bevara och utveckla den lokala vården

Primärvården är grunden i sjukvården. Vi vill trygga en nära och säker vård för dig som bor i Sollentuna. Det ska vara enkelt att få kontakt med sin vårdcentral. Du som vårdtagare ska slippa onödiga köer och få rätt vård i rätt tid. Att alla patienter ska få en namngiven husläkare är något som vi vet påverkar de medicinska resultaten, antalet sjukhusinläggningar och nöjdheten hos medarbetarna. Därför ska du kunna välja en egen husläkare.

Liberalerna vill värna Sollentunas närakut. Starten av närakuterna har varit en succé. Genom närakuten har de något mindre sjuka patienterna kunnat få ett snabbare omhändertagande samtidigt som akutmottagningarna på akutsjukhusen har avlastats och kunnat fokusera på mer allvarligt sjuka patienter.

Vi ska fortsätta utöka vårdplatserna hos den geriatriska vården på Sollentuna sjukhus. På den geriatriska avdelningen vårdas äldre patienter som ofta är multisjuka. 65% av inläggningarna är direktinläggningar, där de äldre slipper passera via ett akutsjukhus. Vi vill underlätta för både medarbetare och patienter genom att undvika onödiga omvägar i vården.