Så blir den kommande mandatperioden

Torsdag 8 november 2018

Alliansen har bildats och nu kommit överens om ett förslag om ny nämndsorganisation, en politisk plattform som visar inriktningen för kommande fyra år samt vilka politiska uppdrag Alliansens partier får. Tack vare väljarnas höga förtroende för Liberalerna har vi fått god utdelning avseende både ansvar och politisk inriktning.

Liberalerna har genom förhandlingarna fått tre viktiga ordförandeskap:

Kompetens- och arbetsmarknadsnämnden
Samhällsbyggnadsnämnden
Vård- och omsorgsnämnden

Kompetens- och arbetsmarknadsnämnden är en ny nämnd med ansvar för att få människor i arbete och studier. Dessa frågor hanterades tidigare i utbildning- och arbetsmarknadsnämnden för vilken Liberalerna hade ordförandeskap. I den nya organisationen ansvarar utbildningsnämnden för gymnasieskolan. Kompetens- och arbetsmarknadsnämndens ansvarsområden har fått en hög prioritet i den politiska plattformen.

Samhällsbyggnadsnämnden är ett nytt namn för tidigare stadsbyggnadsnämnden. Den politiska inriktningen slås fast i den plattformen – Sollentuna ska växa hållbart och i stationsnära områden, grönområden ska värnas och utvecklas och karaktären i villaområden ska bevaras.

Liberalerna hade även under förra mandatperioden ordförandeskap i vård- och omsorgsnämnden och lyckades då vända ett kraftigt budgetunderskott. Nu måste vården och omsorgen utvecklas ytterligare.

Liberalerna får även 1:a vice ordförandeskap i kommunstyrelsen, kommunstyrelsens arbetsutskott, utbildningsnämnden, natur- och tekniknämnden, Sollentuna stadshus AB Sollentunahem AB och i AB SOLOM. Vidare finns Liberalerna representerade i samtliga övriga organ och nämnder.

Det är glädjande att en stabil Allians ska leda Sollentuna framåt. Jag tror att vi tillsammans kan åstadkomma mycket positiva förändringar för Sollentunaborna. I den politiska plattformen och inriktningen för mandatperioden har Liberalernas politik fått stor utdelning. Plattformen visar ett tydligt fokus på hög kvalitet i verksamheterna. Jag är också väldigt glad att Liberalerna återigen fått ordförandeskapet i samhällsbyggnadsnämnden. Det är ett viktigt uppdrag i en växande kommun som Sollentuna, säger Anna-Lena Johansson (L), gruppledare och kommunalråd.

Ny nämndsorganisation

• Kommunstyrelsen
  • Kommunstyrelsens arbetsutskott
  • Kultur- och fritidsnämnden
  • Miljö- och byggnadsnämnden
  • Vård- och omsorgsnämnden
  • Socialnämnden
  • Valnämnden
  • Överförmyndarnämnden
  • Klimatnämnden
  • Samhällsbyggnadsnämnden
  • Natur- och tekniknämnden
  • Utbildningsnämnden samt förskoleberedning
  • Kompetens- och arbetsmarknadsnämndenLiberalerna har nomineringsmöte den 5 december då medlemmarna avgör vilken liberal som är mest lämpad för respektive uppdrag. Beslut om den nya nämndsorganisationen tas på fullmäktige den 17 december.