Friheten att förändra sitt liv börjar med kunskap – stöd till den som hoppar av sin gymnasieutbildning

Tisdag 27 mars 2018

Kommunen har aktivitetsansvaret för den ungdom som inte har påbörjat, fullföljt eller som har avbrutit sin gymnasieutbildning. Liberalerna Sollentuna har tagit initiativ till en handlingsplan för Sollentunas aktivitetsansvar.

Att fullfölja en gymnasiet och ta examen är avgörande för en ung människas möjligheter att forma sitt liv och sin framtid. Den enskilt största riskfaktorn för unga att inte ta sig in på arbetsmarknaden är att inte genomföra gymnasieutbildningen.

– Den som tagit studenten har mycket större möjligheter senare i livet jämfört med den som inte gått på gymnasiet. Samtidigt finns det väldigt många olika anledningar till att ungdomar väljer att hoppa av, eller aldrig påbörja utbildningen. Några vill resa, andra vill jobba och en del trivs inte på gymnasiet. Det viktiga är att kommunen följer upp de ungdomar som behöver stödinsatser och utbildningsalternativ, säger Henrik Thureson (L), ordförande i utbildning- och arbetsmarknadsnämnden.

Under våren 2018 tillsätter utbildnings- och arbetsmarknadskontoret en ny studie- och yrkesvägledartjänst för att i samarbete med barn- och ungdomskontoret fånga upp de ungdomar som riskerar hamna utanför i övergången från grundskola till gymnasiet. Det är viktigt att kommunens insatser sätts in tidigt och tar sin utgångspunkt i ungdomarnas behov och individuella förutsättningar. Liberalerna Sollentuna vill därför ta fram en handlingsplan i enlighet med Skolverkets allmänna råd, för att vidareutveckla arbetet.

Gymnasieskolorna ska främja närvaro och uppmärksamma, utreda och åtgärda frånvaro. Kommunen har ett ansvar och en skyldighet att ge stödinsatser och erbjuda utbildningsalternativ för unga som inte har fyllt 20 år och inte genomför eller har fullföljt utbildning på nationella program i gymnasieskola, gymnasiesärskola eller motsvarande utbildning.

gymnasieutbildning
Henrik Thureson (L), ordförande i utbildning- och arbetsmarknadsnämnden

Stöd av ungdomscoacher gymnasieutbildning

Sollentuna kommun har ungdomscoacher som jobbar aktivt med att nå den ungdom som inte fullföljt eller påbörjat sin gymnasieutbildning, och som behöver stöd. Ungdomscoacherna arbetar både med brevutskick och med informationskampanjer för att berätta om vad de kan erbjuda. I ett års tid har ungdomscoacherna även knackat dörr. Här kan du läsa mer om deras arbete.