Detta lägger vi Sollentunabornas skattepengar på

Torsdag 15 juni 2017

Sollentuna är en välmående kommun med låg skatt där invånarna har möjlighet att forma sina liv efter sin egen vilja. Genom flera mätningar vet vi att Sollentunaborna är nöjda och trivs i kommunen. Samtidigt kommer vi liberaler aldrig att luta oss tillbaka och vara nöjda. Därför har vi tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna som också ingår i den politiska majoriteten presenterat en budget för en ännu bättre kommun. Igår bifölls den.

Så här ser budgeten ut i korthet:

Oförändrad skatt (18,12 kr)
Resultatmål på 1,5%
15,5 mnkr avsatta för oförutsedda behov
1 % generell pris- och löneuppräkning
Effektiviserad inköpshantering
En e-handelscontroller som ska starta arbetet med införande av e-handel
Tillfällig satsning på IT-upphandling
18,4 mnkr till höjd check- och peng, förskolecheck och medel till elevhälsa (utöver den generella uppräkningen på 1%)
12 mnkr i sänkta hyror blir till satsningar på äldreomsorg och LSS
Satsning på utökning av inspektörer inom miljötillsynsverksamhet och livsmedelskontroll
Satsning på skötseln av Sollentunas parker och grönområden
En trafikplanerare
En byggprojektledare som arbetar med projekt som avser verksamhetsfastigheter

Trygghetssatsningar i budgeten från 2018:

En permanent dagbil för att stärka tryggheten
Utredning av klottersanerings framtida organisatoriska hemvist
3,5 mnkr för stärkt förbyggande verksamhet
2 fritidsfältare som ska arbeta med förebyggande och uppsökande verksamhet bland ungdomar

Investeringsbudget 2018 och plan 2019-2020:

För barn- och ungdomsnämnden planeras ett antal skolor och förskolor, bland annat Skälbyskolan och en förskola i Tureberg färdigställs under 2018. Töjnaskolan och Tegelhagens skola är beslutade för genomförande.
För kultur- och fritidsnämnden planeras det bland annat för ett sjösportcenter vid Norrviken, nya idrottshallar i samband med ny- och ombyggnad av skolor, investeringar i befintliga anläggningar samt för nya aktivitetsytor.
För vård- och omsorgsnämnden och socialnämnden planeras och utreds förutsättningar att skapa nya gruppboenden.
För utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden planeras det för ökad kapacitet för gymnasiet.
En stor del av fastighetsinvesteringarna avser fastighetsägarinitierade investeringar, dessa omfattar:
– Hyresgästanpassningar, av nämnderna/hyresgästerna initierade förändringar i byggnad till följd av verksamhetsförändringar.
– Reinvesteringar i befintliga byggnader som inte hanteras inom ramen för normalt planerat underhåll.
– Investeringar i byggnader för lägre energiförbrukning eller andra investeringar för ökad miljöhänsyn.
– Investeringar i byggnader till följd av myndighetskrav, bättre säkerhet eller arbetsmiljö

Investeringsbudgeten innehåller även medel för bland annat trafiksäkerhetsåtgärder, säkra skolvägar, det så kallade 30-direktivet, handikappanpassningar och parkeringar för befintliga gator/vägar.
För 2018 ingår extra medel för satsning på gång- och cykelvägar.
I övrigt ingår även specialdestinerade medel för renovering av broar och förbättring av belysning i främst parker.

Den liberala fullmäktigegruppen är väldigt nöjda med resultatet!

Här kan du läsa mer om budgeten från 2018.

Liberalernas fullmäktigegrupp