Ungas engagemang för en hållbar framtid tas tillvara

Onsdag 16 november 2016

Sollentuna ska bli den första kommunen som slutar tära på jordens resurser. Samtliga förvaltningar är engagerade i arbetet med miljöplanen och målet är att växthusgaserna ska vara noll år 2040. Bland unga i Sollentuna finns ett stort engagemang för en hållbar framtid.

– Elever på Rudbeck har föreslagit solceller på skolans tak, vilket är i linje med miljöplanen. Vi ser positivt på elevernas miljöengagemang och hållbarhetstänkande. Därför vill vi i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden se över möjligheterna, säger Henrik Thureson, ordförande (L) i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden.

Miljöplanen är omfattande och tangerar många nämnder, i synnerhet trafik- och fastighetsnämnden som ansvarar för bland annat drift, underhåll och renoveringar.

– Trafik- och fastighetsnämnden ser kontinuerligt över hur förbrukningen i kommunens fastigheter kan minska. Vi tar ett större grepp vid nybyggnation och vid ombyggnation. Då kan insatser som exempelvis solceller bli aktuella. Att bygga miljösmart innebär högre kostnader men de pengarna hämtas hem på sikt genom lägre driftkostnader, säger Moa Rasmusson, ordförande (L) i trafik- och fastighetsnämnden.