Vatten känner inte av några kommungränser

Onsdag 27 januari 2016

Vatten känner inte av några kommungränser och dagvatten behöver som regel hanteras så nära källan som möjligt. Vattensamverkan kommuner emellan är därmed mycket viktigt. Sollentuna deltar i Edsvikens Vattensamverkan för att säkerställa att allt vatten som rinner till Edsviken blir renare än vad det är idag.

Carina Knopp (L) ordförande i Miljöutskottet skriver i det senaste numret av Mitt i Sollentuna om övergödningen i Edsviken kan leda till syrefria bottnar under vissa delar av året vilket kan leda till fiskdöd. I artikeln skriver Carina att Sollentuna arbetar med att ta fram effektiva lösningar för att ta hand om reningen av vårt eget dagvatten till Edsviken. Läs artikeln här

För att fortsätta utveckla kommunens vattenvård finns medel i årets budget för ytterligare personella resurser som ska arbeta med att exempelvis ta fram en vattenplan. Liberalerna har varit drivande i detta och vi kommer även fortsättningsvis att prioritera de viktiga vattenfrågorna.