Liberalernas förslag om syskonförtur röstades ned

Onsdag 15 november 2017

Liberalerna i Sollentuna föreslog idag, den 14 november, i barn- och ungdomsnämnden återinförandet av syskonförtur som första urvalsprincip vid antagning till kommunala skolor och förskolor. Förslaget fick stöd av Kristdemokraterna. ”Till vår stora besvikelse avslogs förslaget av Moderaterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet”, säger Per Altenberg (L), ledamot i barn- och ungdomsnämnden.

Nyligen har förvaltningsrätten i Stockholm i en dom fastställt att det är möjligt att tillämpa syskonförtur på ett sätt som är förenligt med Skollagens krav på att kommunen ska erbjuda alla elever plats i en skola nära hemmet. Idag tillämpar en majoritet av länets kommuner olika former av syskonförtur för skolval till förskoleklass och grundskola. Senast beslutade Lidingö återgå till syskonförtur som antagningsprincip.

– Liberalerna kommer att fortsätta driva frågan. I slutändan handlar det om att vi politiker måste ta hänsyn till vilka konsekvenser våra beslut får för människor i deras vardag. I det här fallet berörs ett antal barn som skjutsas i rusningstrafik mellan skolor av stressade föräldrar varje morgon och varje eftermiddag. Det är inte systemets utan deras behov som måste sättas främst, säger Per Altenberg (L), ledamot i barn- och ungdomsnämnden.

Liberalerna har, tillsammans med Kristdemokraterna i nämnden, reserverat sig till förmån för förslaget med lydelsen:

”Liberalerna och Kristdemokraterna har idag föreslagit barn- och ungdomsnämnden att uppdra barn- och utbildningskontoret att utarbeta nya skolansökningsregler i Sollentuna kommun som innebär att syskonförtur åter prioriteras som första kriterium vid antagning till förskoleklass och grundskola. Dessvärre avslogs vårt förslag till förmån för att behålla rådande skolansökningsregler.

Syskonförtur skulle minska stressen och underlätta föräldrars vardag genom att de slipper pendla mellan skolor på morgon och eftermiddag. Det skulle också bli lättare att få till föräldramöten, studiedagar, administrativa rutiner och skolavslutningar. Dessutom är det synd för de barn som skulle finna en trygghet i att ha ett syskon på samma skola.

Mot den bakgrunden reserverar vi oss till förmån för vårt eget förslag till beslut.”

Per Altenberg föreslog syskonförtur

Bakgrund om syskonförtur

Principen om att ge förtur till syskon avskaffades i Sollentuna 2015. Det beslutet grundade sig i att det, vid en eventuell prövning i domstol, ansågs finnas en risk för att förturen inte skulle bedömas vara förenligt med skollagen. I dagsläget är därför närhetsprincipen överordnad syskonförtur vid antagning till förskoleklass och skola. Varje elevs avstånd till sökt skola och närliggande skolor jämförs i relation med andra elevers motsvarande avstånd från hemmet. Först i fall där det relativa avståndet enligt närhetsprincipen bedöms vara identiskt, ges förtur för syskon.

Här kan du läsa mer om rådande skolansökningsregler.