Landsmöte 2017 – Framtiden är liberal

Måndag 20 november 2017

Framtiden är liberal

I helgen hölls Liberalerna landsmöte och många viktiga beslut för en liberal framtid har fattats. Mötet inleddes med att välja partiordförande. Under våren fanns två kandidater till uppdraget, Jan Björklund och Birgitta Ohlsson. Valberedningen påbörjade ett stort arbete för att samla in nomineringar från de olika länsförbunden men under sommaren valde Birgitta Ohlsson att dra tillbaka sin kandidatur. Det fanns inga fler kandidater till uppdraget och Jan Björklund valdes att fortsätta leda partiet mot valet 2018. Efter beslutet höll han ett tal där han berättade om att han som ledare blev bättre av att utmanas av Birgitta – konkurrens är gynnsamt var budskapet.

Helgen innebar också förnyelse av Liberalernas politik. 629 motioner och 15 rapporter behandlades. Aldrig förut har så många sakpolitiska programförslag lagts fram inför ett och samma landsmöte. Det är ett viktigt uttryck för vårt mål att rejält bredda och fördjupa Liberalernas politik inför vårt möte med väljarna 2018. Liberalerna har nu en ny politik för funktionshinderfrågor, skola, bostäder, socialtjänst och missbruk, företagande, regional tillväxt, trafik, sjukvård, ekonomi, skatter, för årsrika, jobb och arbetsmarknad, jämställdhet, miljö och klimat, kultur och civilsamhälle, rättsfrågor, utrikes- och Europafrågor, försvar, migration och integration samt förnyad organisation och stadgar.

Frågorna som diskuterades allra mest var religiösa friskolor, slöjförbud, gårdsförsäljning av vin och öl samt LAS. Även jämställdhetsfrågan var het mot bakgrund av #metoo-kampanjen och det upprop som kom från 1300 kvinnor inom politiken under fredagseftermiddagen. Det var också med detta upprop Jan Björklund inledde sitt partiledartal.

Partiledartal

”Igår publicerades ett upprop av hundratals kvinnor där de vittnar om kränkningar och sexuella övergrepp inom politiken. Kvinnorna har sin hemvist i alla politiska partier, även i vårt parti. I sektor efter sektor i samhället är berättelserna i Metoo-kampanjen desamma. Omfattningen är häpnadsväckande. Jag blir både bedrövad och illa berörd av det vi nu tar del av.

Jag vill och ska göra vad jag kan för att denna debatt leder till en attitydförändring. Att kvinnor som varit rädda att berätta eller anmäla nu törs göra det. Och att arbetsgivare och chefer inte längre kan ducka eller mörka. Vi måste alla ta detta på största allvar. Vi har alla ett ansvar för det. I vårt parti har jag det yttersta ansvaret.

Jag känner tillförsikt inför att så många kvinnor nu vågar träda fram och berätta, men det räcker inte. Vi som är män måste också ta kraftfullt avstånd från respektlöst agerande. Som föräldrar måste vi göra det vi kan för att våra söner får med sig värderingar och attityder som respekterar kvinnor. Nu får det vara nog! Ingen kvinna ska behöva bli utsatt för kränkningar. Det handlar om frihet.”

Här kan du läsa om besluten i korthet.