Anna-Lena Johanssons anförande i debatten om förbud mot tiggeri

Torsdag 21 november 2019

Visst är det tungt att gå förbi personen som sitter i kylan utanför matbutiken med en pappmugg och tigger, eller att se den som letar tomburkar i sopkorgen på torget. Ingen av oss vill se det, eftersom det påminner oss om att det finns människor som lever i stor fattigdom och utsatthet, även i vårt trygga Sollentuna. För så är det i globaliseringens tider. Det blir lättare för oss att ta oss ut i världen, men också lättare för människor från andra delar av världen och Europa att komma till oss.

Som liberal tycker jag förstås att det i grunden är positivt att avstånden minskar och att vi kommer närmare andra länder och kulturer. Tack vare globaliseringen kan också människor komma hit, som har fötts med betydligt sämre livschanser än vi. Det kan vara jobbigt att bli påmind om.

Det finns ingen statistik över hur många det är som tigger i Sollentuna kommun. Jag har varit kommunalråd sedan 2013 och under de åren har jag många gånger fått mejl och telefonsamtal från Sollentunabor som har frågor eller synpunkter kring vad som händer i kommunen, men inte en enda gång har det handlat om tiggare. Jag har också kontaktat Kontaktcenter, för att se om de får många synpunkter kring tiggare i kommunen, men de delar min bild. Att det finns några fattiga människor som tvingas be om hjälp för sin försörjning, verkar inte vara något som bekymrar Sollentunaborna.

Vi får ofta höra från de som är för ett tiggeriförbud att människor som tigger skapar otrygghet. För egen del är det inte otrygghet jag känner när jag ser fattiga människor be om hjälp. Snarare känner jag empati och undrar vad vi kan göra för att de ska kunna ha ett drägligare liv. Det här är en EU-fråga som vi ska jobba med på EU-nivå, men vi ska även jobba för att de här människorna får en bättre tillvaro – här och i hemländerna. Många av de som tigger i vårt land och i vår kommun kommer från andra EU-länder.

Att förbjuda människor att tigga i Sollentuna skulle inte att förbättra någons situation eller minska fattigdomen. Det kommer bara att öka utsattheten och tvinga iväg dessa människor till andra kommuner. Ett tiggeriförbud innebär att vi sminkar över det vi inte vill se, för att göra vår tillvaro lite trevligare, men man ska inte tro att det förbättrar situationen för de som sitter utanför mataffären eller vill hjälpa till vid återvinningsstationen mot en liten peng.

Ett tiggeriförbud skulle inte förbättra någons livchanser. Därmed yrkar jag avslag till motionen.