Lärarassistenter i Sollentuna

Publicerad i Sollentuna Direkt, 23 november 2019

Tisdag 26 november 2019

Att förbättra lärarnas arbetsmiljö ska vara högt prioriterat. Alltför många lärare upplever en ohållbar arbetssituation. I Stockholms län har 9 000 lärare lämnat yrket, men 6 av 10 tänka sig att återvända. Skolan behöver organiseras så att högutbildade lärare kan fokusera på undervisningen med tillhörande för- och efterarbete.

Enligt Talis 2018 ägnar Svenska lärare en mindre andel arbetstid till undervisning än lärare i andra Nordiska länder. Vissa uppgifter  kan tas bort, annat kan digitaliseras. För att avlasta har vi Liberaler föreslagit lärarassistenter, något som lärarfacken också argumenterar för. Uppgifter att avlasta skulle kunna vara administration av föräldramöten, rapportering i skolportalen och rastvakt, eller att ta hand om utrustning i musik, idrott och NO.

Statsbidrag för lärarassistenter är en ny resurs i skolan från i höst. I skolorna i Sollentuna har hittills 24 lärarassistenter anställts sedan läsårsstarten. Det är ett viktigt steg för att lärare ska få vara lärare.

Henrik Thureson (L)
1:e vice ordförande utbildningsnämnden