Äntligen har Sollentuna fått en stadsträdgårdsmästare!

Fredag 19 januari 2024

Vi är stolta över att meddela att Liberalernas förslag om att återinföra tjänsten som stadsträdgårdsmästare i Sollentuna kommun nu blivit verklighet. Denna rekrytering kommer att stärka utvecklingen av våra grönområden, öka trivseln och främja den biologiska mångfalden i Sollentuna. Ett stort steg framåt för att göra vår kommun ännu grönare och mer attraktiv!

Varför är detta viktigt för Liberalerna?

Liberalerna ser det som avgörande att investera i grönområden och skapa vackra och hållbara platser för Sollentunaborna. Gröna områden bidrar inte bara till biologisk mångfald utan är också en nyckelkomponent för ökad trivsel och livskvalitet. Som en kommun där en tredjedel av ytan består av naturreservat och flera vackra parker är Sollentuna redan en pärla nära naturen. Vi strävar efter att dessa grönområden fortsätter att utvecklas som gröna lungor och trygga platser för alla invånare. Genom väl genomtänkta planteringar och hållbara strategier vill Liberalerna säkra vårt gröna arv för kommande generationer.

Liberalernas initiativ ger resultat

Det var på Liberalernas förslag i trafik- och fastighetsnämnden som idén om att återinföra stadsträdgårdsmästaren väcktes. Tack vare övriga majoritetens stöd (M, C och KD) är den nya stadsträdgårdsmästaren äntligen på plats för att leda det strategiska arbetet med att utveckla kommunens gröna ytor.

Historien om Sollentunas stadsträdgårdsmästare

För att förstå bakgrunden med återinförandet av en stadsträdgårdsmästare i Sollentuna är det viktigt att blicka tillbaka på vår gröna historia. Bror Börjesson, som var Sollentunas stadsträdgårdsmästare från 1953-1979, gjorde oskiljaktiga avtryck i vår kommun som består än idag.

Bror blev stadsträdgårdsmästare i en tid när det byggdes mycket i Sollentuna. Han hade sitt kontor i den östra flygeln på Edsbergs slott och spelade en avgörande roll när marken och slottsbyggnaden såldes till Sollentuna kommun på 50-talet. Många av de platser och byggnader vi känner till idag, som Rudbecksskolan och bostadsområdet kring Edsbergsparken, har sina rötter i denna tid.

Under Brors ledning fick Edsbergsparken inte bara bevaras utan även utvecklas till den gröna oas den är idag. Hans insatser gick hand i hand med dåvarande Folkpartistiska kommunalrådet Henry Lunde, som aktivt bidrog till att stoppa exploatering av parken. Tillsammans bidrog de till att skapa en grönyta som gladde inte bara de tidigare ägarna i familjen Rudbeck utan också generationer av Sollentunabor och besökare.

En grön tradition lever vidare!

Historien om Sollentunas stadsträdgårdsmästare är inte bara en berättelse om förvaltning av grönområden utan en symbol för vår starka koppling till naturen och Liberalernas engagemang för att skapa gröna, hållbara platser. Med återinförandet av stadsträdgårdsmästaren fortsätter vi denna gröna tradition och strävar efter en grön och levande framtid för Sollentuna.