Hälften av SFI-eleverna klarar inte kraven – Sollentuna kommun inför permanenta språktester före undersköterskeutbildning

Torsdag 25 augusti 2022

På initiativ av Liberalerna inför Alliansen i Sollentuna nu permanenta språktester för SFI-elever som vill gå en gymnasial yrkesutbildning. Testerna syftar till att säkerställa kvaliteten på kurserna samt att validera att individen har de kunskaper i svenska språket som krävs för att kunna tillgodogöra sig en gymnasial yrkesutbildning till undersköterska eller barnskötare.

Under våren 2022 har Sollentuna kommun på försök språktestat personer som genomgått kurser i Svenska för invandrare, SFI, som krävs för att vara behöriga till vissa yrkesutbildningar. Kompetens- och arbetsmarknadsnämnden har nu beslutat att göra försöksverksamheten permanent då det visat sig att cirka hälften av de som godkänts i SFI på exempelvis en folkhögskola inte har de kunskaper som krävs för att klara utbildningen.

För mig som liberal är det viktigt att människor ges möjlighet att utbilda sig för att kunna få ett arbete. Både för den enskilde som får egen inkomst och ökad självkänsla, och för kommunen då människor kan gå från bidrag till egen försörjning. Språktesten inför vi för att vara säkra på att de som söker från SFI också är redo för en yrkesutbildning. Efter genomförd yrkesutbildning ska man vara anställningsbar, säger Anders Manell (L), ordförande Kompetens- och arbetsmarknadsnämnden Sollentuna.

Anders Manell (L), ordförande Kompetens- och arbetsmarknadsnämnden i Sollentuna

Ett språktest handlar inte om att utestänga individer från arbetsmarknaden utan syftar till inkludering i det svenska samhället och förbättrad integration. Upptäcks brister i språket får den enskilde det stöd den behöver för att kunna komma vidare, säger Anders Manell (L), ordförande Kompetens- och arbetsmarknadsnämnden Sollentuna.