Initiativ för fler laddstolpar till elbilar i Sollentuna

Tisdag 5 mars 2024

Med tanke på den pågående klimatutmaningen och vikten av att uppmuntra till hållbara transportlösningar, har Alliansen i Sollentuna tagit initiativ till att undersöka möjligheterna för en snabbare etablering av laddstolpar för elbilar i kommunen.

I ett steg mot detta mål har Alliansen föreslagit att kommunledningskontoret ska genomföra en utredning för att kartlägga hur Sollentuna kan bidra till att utöka tillgången på laddinfrastruktur. Detta initiativ tar hänsyn till det nuvarande oklara rättsläget kring etablering av laddstolpar och avvaktar resultaten från den utredning som Sveriges kommuner och Regioner genomför i samarbete med Upphandlingsmyndigheten.

Det är av yttersta vikt att vi i Sollentuna leder vägen mot en mer hållbar framtid. Genom att underlätta för etableringen av laddstolpar för elbilar, tar vi ett viktigt steg mot att minska koldioxidutsläppen och uppmuntra till ett mer miljövänligt transportsätt, säger Anna-Lena Johansson (L), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

Liberalerna i Sollentuna är starkt engagerade i arbetet för en grönare och mer hållbar framtid. Vi är övertygade om att det är avgörande att aktivt arbeta för att minska våra koldioxidutsläpp. Vår vision är att Sollentuna ska vara en föregångare i miljö- och klimatarbetet, där kommunens verksamheter senast år 2030 ska ha netto noll i utsläpp av växthusgaser. Initiativet att utreda möjligheterna för fler laddstolpar för elbilar i Sollentuna är en del av detta omfattande arbete, och ett viktigt steg för att underlätta en övergång till mer hållbara transportalternativ för Sollentunaborna.

Beslutet i kommunstyrelsen innefattar att kontinuerligt följa utvecklingen inom området och att uppdraget ska återrapporteras till kommunstyrelsen den 3 juni 2024, med målet att utforska och identifiera möjligheterna för Sollentuna att aktivt bidra till en ökad tillgång på laddinfrastruktur för elbilar i kommunen.