Liberalerna: kommunen bör sänka elnätsavgiften för Sollentunaborna!

Måndag 5 september 2022

Många Sollentunabor är oroliga för hur hög elräkningen kommer bli nu när vintern står för dörren. Liberalerna kommer därför att föreslå att det kommunala elbolaget SEOM ska sänka elnätsavgiften i Sollentuna.

Inför den stundande vintern oroar sig många över de höga elpriserna, och det är en oro vi mycket påtagligt har fått till oss av Sollentunaborna. Utöver de nationella åtgärderna som ska beslutas om, kan och bör vi som kommun också se över vad vi kan göra för att mildra effekten av de höga elpriserna.

I tider då många kommuner valde att sälja sin energiverksamhet till privata aktörer valde Sollentuna kommun mycket klokt att behålla vårt eget elbolag SEOM. Det innebär att kommunfullmäktige har rådighet att styra genom ägardirektiv som gagnar Sollentunaborna. Eftersom Sollentunas invånare de facto äger bolaget ska de också kunna förvänta sig lägre kostnader än invånare i kommuner som inte har ett kommunalt elbolag.

SEOM är ett välskött kommunägt bolag som generar vinst, vilket är mycket bra. Kommunen tar årligen ut en del av den vinsten som nu senast var 36mkr. Det är pengar som går till angelägna kommunala ändamål vilket också är bra.

Vi liberaler föreslår nu att ett uppdrag ges till bolaget om att snabbutreda hur nätavgifterna ska kunna sänkas för att mota en del av de extremhöga elkostnader som Sollentunaborna kommer att drabbas av.