Kommunfullmäktige i Sollentuna antar årsredovisningen för 2023: Ett år av framsteg

Fredag 26 april 2024

Kommunfullmäktige i Sollentuna har antagit årsredovisningen för 2023, ett år som präglats av många framsteg trots globala utmaningar. Årsredovisningen speglar en kommun i utveckling, där Alliansen fortsätter att bygga en hållbar framtid för alla Sollentunabor.

Antagandet av årsredovisningen för 2023 markerar inte bara ett framgångsrikt år för Sollentuna, utan även ett steg framåt i Liberalernas långsiktiga vision för en tryggare och mer hållbar framtid, säger Anna-Lena Johansson (L), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

Under 2023 har Sollentuna kommun uppnått samtliga tre övergripande mål: trygghet och välfärd genom livet, hållbar och konkurrenskraftig tillväxt samt en attraktiv och effektiv organisation. Ett konkret exempel på detta är att Edsberg tagits bort från polisens lista över utsatta områden, ett resultat av ett fokuserat arbete med trygghet och förebyggande åtgärder.

Finansiellt rapporterar Sollentuna kommun ett starkt resultat. Den positiva avvikelsen beror främst på högre skatteintäkter och statsbidrag samt framgångsrika exploateringsintäkter och gatukostnadsersättningar. Att ha en stabil ekonomi som kan hantera framtida ekonomiska chocker, utan att behöva ta till stora skattehöjningar eller skadliga nedskärningar i krislägen, är avgörande för Sollentuna.

På utbildningsfronten har Sollentuna kommun inte bara upprätthållit, utan även förbättrat kvaliteten på utbildningen genom betydande investeringar i skolans infrastruktur och lärmiljöer, vilket ytterligare stärker vår vision om livslångt lärande för alla invånare.

Vi fortsätter arbeta för ett mer hållbart byggande där vi under 2023 antog en ny policy för att minska utsläppen inom bygg och anläggning. Med ett Liberalt ordförandeskap i samhällsbyggnadsnämnden säkerställer vi att Sollentuna växer hållbart, och att våra grönområden bevaras och utvecklas.

Inom vård och omsorg har fokus legat på att stärka välfärden och öka tillgängligheten till kvalitativ vård och omsorg. Liberalerna har arbetat för att höja standarden på våra äldreboenden och förbättra stödet till personer med funktionsnedsättning. Vårt arbete återspeglas i de positiva resultat vi sett under året.

Liberalerna i Sollentuna fortsätter att arbeta för ett friare, tryggare och mer välkomnande Sollentuna. Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete, drivna av frihet, framsteg och ansvarstagande för både människor och miljö.

För mer information och detaljerad genomgång av årsredovisningen för 2023, besök Sollentuna kommuns hemsida.