Liberalerna Stockholms län nominerar Erik Ullenhag till ny partiledare för Liberalerna

Onsdag 19 juni 2019

Igår, tisdag den 18 juni, höll styrelsen för Liberalerna Stockholms län möte och valde då att nominera Erik Ullenhag till ny partiledare för Liberalerna. Länets föreningar har på olika sätt låtit medlemmarna framföra sin åsikt om vem som bör bli nästa partiledare, i de flesta fall genom en medlemsomröstning eller genom att låta medlemmarna uttrycka sin åsikt vid ett medlemsmöte.

Vid länsförbundet styrelsemöte röstade 13 ledamöter för Erik Ullenhag och 2 för Nyamko Sabuni. Liberalerna Stockholms län publicerade ett pressmeddelande med citat från länsförbundets ordförande och Anna-Lena Johansson, som också är kommunalråd i Sollentuna.

I Sollentuna hölls tidigare ett medlemsmöte där samtliga medlemmar gavs chansen att säga sin mening, och alla medlemmar hade möjlighet att delta i en omröstning antingen via mejl eller vid medlemsmötet. I Sollentuna röstade 55 medlemmar enligt följande:
Erik Ullenhag 27 röster
Nyamko Sabuni 26 röster
Johan Pehrson 1 röst
Blankröst 1

Under mötet i Sollentuna enades Sollentunaliberalerna om att vi har tre starka kandidater till partiledaruppdraget och eftersom det inte fanns en tydlig majoritet för någon av kandidaterna valde föreningen att inte förespråka en enskild kandidat.