Sollentuna kommuns budget för 2020

Med fokus på kärnverksamheterna och en ansvarsfull ekonomi.

Torsdag 13 juni 2019

Under torsdagen debatteras Sollentuna kommun budget för 2020 med plan för 2021-2022. Liberalerna har tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet presenterat en budget med fokus på kärnverksamheterna, ordning i ekonomin och där vi fortsätter att fokusera på Sollentunas möjlighet att själva bestämma över sina barns skolgång, sin omsorg och sina pengar.

För samtliga nämnder har en generell uppräkning av budgetramen om två procent gjorts, samtidigt som det finns fortsatt fokus på effektiviseringar, för att varje skattekrona ska göra största möjliga nytta. Här nedan kan du läsa mer om vår budget!

• Fokus på kärnverksamheterna
    Sollentunaborna ska få bästa möjliga service för sina skattepengar. Därför fokuserar vi på det som är viktigt och satsar pengarna där de gör mest nytta. I årets budget ökar vi till exempel utbildningsnämndens budget med 62 miljoner kronor, och vård- och omsorgsnämnden budget ökar med 22,5 miljoner kronor jämfört med förra året. Det innebär att vi ökar resurserna till förskolan, skolan, hemtjänsten och omsorgen om personer som behöver stöd.
  • Bevarat låg skattesats
    Sollentuna kommun har en av de lägsta skattesatserna i landet. Det gör att Sollentunaborna har stor frihet att själva bestämma över hur de använder sina pengar.
  • Ansvarsfull ekonomi
    Genom att ta ansvar för att kommunen har en hållbar ekonomi ser vi till så att både dagens och morgondagens Sollentunabor kan leva i en välskött kommun med god service. Sollentuna kommun har fyra finansiella mål för att säkerställa en god ekonomi, och alla de målen uppfylls med alliansens budgetförslag.

Hela budgeten kan du läsa på Sollentuna kommuns hemsida, klicka på ärende 07.1. Politiska inriktning för budgetåret 2020 från M, L, KD och C.