Liberalerna tar fighten för ett jämställt samhälle. Det kommer vi alltid att göra.

På internationella kvinnodagen: Sollentunas med jämställda fullmäktigegrupp skriver om Liberalernas arbete för jämställdhet.

Måndag 8 mars 2021

Liberalernas fullmäktigegrupp
Anna-Lena Johansson (gruppledare), Henrik Thureson, Moa Rasmusson (vice gruppledare), Per Altenberg, Annika Dellås, Per Gibson

Den 8 mars uppmärksammas internationella kvinnodagen – en dag då vi liberaler är stolta över vad vi har åstadkommit och påminner om vad som är kvar att göra. För även om vi i Sverige i jämförelse med andra länder har kommit långt vad gäller jämställdhet mellan män och kvinnor, så återstår mycket att göra.

Ekonomisk jämlikhet. Kvinnor tjänar mindre, har mindre sparkapital och äger färre fastigheter. Vi vill se fler karriärsteg inom kvinnodominerande yrken, lika lön för lika arbete och en modern föräldraförsäkring för att stärka kvinnors ekonomiska ställning.

Trygghet för varje Sollentunabo i hela vår kommun, dygnet runt. Det gäller såväl på våra gator och torg som i hemmet. Både kommunens verksamheter och civilsamhället har en viktig roll i att öka tryggheten i kommunen och sätta stopp för våld i nära relationer.

Frihet att välja sin väg i livet – fritt från hedersförtryck och andra begränsande strukturer. Vi stärker de förebyggande insatserna, utvecklar socialtjänsten och kommer aldrig tolerera att unga som växer upp i Sollentuna begränsas i sina livsval.

Valfrihet för medarbetare och brukare inom välfärden. Allt oftare hör vi Socialdemokraterna prata om att begränsa valfriheten inom skola, vård och omsorg. Det vore att rycka undan valfriheten för brukarna och dessutom att slå hårt mot företag som ofta drivs av kvinnor och mot medarbetarnas möjlighet att välja arbetsgivare. Konkurrens ger bättre kvalitet och villkor.

För oss liberaler är jämställdhet mellan män och kvinnor kärnan av vår ideologi: varje människas möjlighet att utvecklas som hen vill och att välja sin väg i livet.

I år – 100 år efter att vårt parti var med och drev igenom lika rösträtt – känner vi oss extra stolta över vårt parti, och kämpar vidare i våra företrädares fotspår för varje människas frihet.

Sollentunas mest jämställda fullmäktigegrupp
Anna-Lena Johansson (L), gruppledare