Liberalerna tar initiativ till samordning av föreningsbidragen i Sollentuna

Onsdag 15 februari 2023

Det är flera olika nämnder som beviljar föreningsbidrag till föreningar i Sollentuna kommun, och i dagsläget finns ingen samordnad funktion mellan nämnderna för föreningsbidragen. Detta innebär att varje nämnd behandlar ansökningarna var för sig, och föreningar som söker bidrag från fler än en nämnd måste hantera flera olika ansökningsprocesser. En samordning av föreningsbidragen till en nämnd skulle kunna möjliggöra en underlättad ansökningsprocess för föreningar.

Därför beslutade Alliansen, på initiativ av Liberalerna, att lägga ett uppdrag på kommunstyrelsens sammanträde den 13 februari för att utreda hur en samordning av föreningsbidragen skulle kunna genomföras.

Vi har fått till oss från olika håll att processen för att ansöka om föreningsbidrag kan upplevas krånglig när det är flera olika nämnder som beviljar bidragen. Därför har vi beslutat att utreda om vi kan underlätta processen genom att samordna föreningsbidragen bättre, säger Anna-Lena Johansson (L), vice ordförande i kommunstyrelsen.