Samhällsbyggnad_i-Sollentuna

Majoritetens budget för 2022 antagen

Fredag 18 juni 2021

Anna-Lena Johansson, Liberalernas gruppledare’

Under tisdagen (210618) hölls kommunfullmäktige och majoritetens och oppositionspartiernas olika budgetförslag debatterades. Majoritetens budget var den som antogs efter debatten.

• Budgeten fokuserar på kommunens kärnverksamheter, på tryggheten i kommunen och på ansvar för Sollentuna kommuns ekonomi.
  • Sollentuna kommuns ekonomi stärks för framtiden med ett budgeterat resultat om 2,5 % under 2022. På så sätt säkerställs att vi även fortsatt har en ekonomi i balans. Dessutom sätts ytterligare medel av till kommunstyrelsens pott för oförutsedda utgifter, som kommer att omfatta 40 miljoner kronor.
  • Samtliga nämnder får en uppräkning om sin budget om 1 %, för att täcka in i pris- och lönekompensation.
  • Utbildningsnämnden får en högre uppräkning, om 2,5 %, och nämndens budget stärks med ca 70 miljoner kronor. Därmed får nämnden förutsättningar att möta ökade lönekostnader och kostnader för nya lokaler då flera nya skolor har öppnats de senaste åren, samt bättre förutsättningar att arbeta för bättre psykisk hälsa bland eleverna. Den satsning på skolor i socioekonomiskt utsatta områden som inleddes under 2021 ligger kvar.
  • Skattesatsen ligger kvar på 18,12 % – en av de lägsta i landet.
  • Vård- och omsorgsnämnden får på grund av pandemin kraftiga statsbidrag under året. Satsningar görs kopplade till bättre förutsättningar för kvarboende med bibehållen livskvalitet samt på digitalisering och välfärdsteknik.
  • Förra årets höjning av anslaget till kompetens- och arbetsmarknadsnämnden ligger kvar. Det är viktigt för att möjliggöra för Sollentunabor som riskerar arbetslöshet att ställa om och förbättra sina chanser i yrkeslivet.
  • Samhällsbyggnadsnämnden får ökade resurser för att arbeta med bevarandet av Sollentunas karaktäristiska områden vid förtätning och för utveckling av allmän plats.
  • Sedan 2021 har Sollentuna kommun ett mål om att inga områden i Sollentuna ska finnas med på kommunens lista över utsatta områden år 2030. Trygghetsarbetet tas nu ett steg vidare, med förstärkt samordning inom kommunkoncernen och införandet av delmål för 2025.