Pressmeddelande: Liberalerna stärker fokus på välfärden i Sollentuna

Fredag 22 mars 2024

I en tid där välfärdsfrågor hamnar allt mer i blickfånget har Liberalerna tagit avgörande steg framåt i Sollentuna. Riksdagsledamoten Malin Danielsson (L), Liberalernas engagerade talesperson i senior- och funktionsrättspolitiska frågor, har tillsammans med Anna-Lena Johansson (L), ordförande i vård- och omsorgsnämnden, genomfört ett flertal besök i kommunen under fredagen. Dessa besök syftar till att förstärka och uppmärksamma de viktiga insatserna som erbjuds seniorer och människor med särskilda behov.

Förnyelse genom forskningsbaserade metoder

En av dagens höjdpunkter var besöket vid Edsbergs öppna träffpunkt, där ett framgångsrikt arbete med att förebygga ohälsa bland äldre genom den innovativa ”fingermodellen” diskuterades. Denna modell, som fokuserar på fem grundpelare – social samvaro, hälsosam kost, regelbunden motion, mental stimulans och regelbunden självvård – är ett exempel på hur Liberalerna genom forskningsbaserade metoder strävar efter att förbättra livskvaliteten för Sollentunaborna.

Sollentunas samarbete med både forskning och civilsamhälle är ett mycket gott exempel på hur man kan använda stödet från regeringen för att bygga upp en förebyggande verksamhet som även kan fungera långsiktigt, säger Malin Danielsson (L).

Engagemang för individens behov

Besöket fortsatte till InDies LSS-boende på idrottsvägen, där vi fick en djupare inblick i boendets faciliteter samt möjlighet att samtala med medarbetarna om deras dagliga arbete och utmaningar.

Kultur och inkludering i fokus

Dagen avslutades vid Kulturverkstaden, en av AB Soloms dagliga verksamheter. Här fick vi möjlighet att möta både medarbetare och deltagare, få en överblick av pågående projekt och lyssna till framträdanden från Funkisfestivalen. Denna verksamhet understryker vikten av kultur och kreativitet som verktyg för inkludering och personlig utveckling.

Att ha ett arbete att gå till är viktigt för alla. Det ger ett sammanhang och en mening. Hos Kult-Rockarna fick vi bevis på detta. Och vilken fredagsfeeling man fick av att få höra vinnaren i Sollentunas funkisfestival och flera andra uppträda, säger Malin Danielsson (L).

Ett samhälle för alla

Med dagens intryck och samtal i ryggsäcken ska vi i Liberalerna, både i Sollentuna och i riksdagen, fortsätta vårt engagemang för senior- och LSS-frågor. Vi strävar efter att ständigt förbättra och anpassa välfärden till individens behov.

Vårt arbete med vård och omsorg i Sollentuna visar tydligt hur avgörande samarbetet mellan nationell och kommunal nivå är. När vi arbetar tillsammans kan vi skapa mer effektiva lösningar och säkerställa en vård och omsorg som möter individens behov och bidrar till en ännu bättre kommun att leva i, säger Anna-Lena Johansson (L), ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Sollentuna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alice Sättlin, politisk sekreterare för Liberalerna Sollentuna

sollentuna@liberalerna.se