Regeringens ”satsning” är ett hån mot kommunerna

Tisdag 12 april 2016

Finansminister Magdalena Andersson (S) och utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) har presenterat att regeringen kommer att ”satsa” 100 miljoner på skollokaler.  Landets 290 kommuner ska alltså dela på 100 miljoner kronor.

-I Sollentuna kommun kostar en ny skola cirka 200 miljoner kronor. Under de kommande åren satsar vi i Sollentuna 2,5 miljarder kronor på att bygga och renovera våra skolor. Det är 25 gånger mer än regeringens satsning. Bara i Sollentuna. Det tar mer resurser att som kommun administrera de fåtal kronor som regeringen avsätter än att finansiera byggnationerna själva, säger Moa Rasmusson (L), ordförande i trafik- och fastighetsnämnden.

-Det känns som om regeringen önskar att väljarna inte vet skillnaden på miljoner och miljarder, fortsätter Moa Rasmusson.

Sollentuna rustar nu sina skolor för att vi i framtiden ska kunna ligga i topp och ha Sveriges bästa skola.

– Trots ett ansträngt budgetläge kommer vi inte tveka att fortsätta att satsa på skolan i Sollentuna, säger Per Altenberg (L), ledamot i barn- och ungdomsnämnden.