Stärkt uppföljning av utbildningsresultat

Tisdag 27 februari 2024

Liberalerna i Sollentuna har tagit ett viktigt steg för att förbättra skolornas resultatuppföljning. På initiativ av Liberalerna har utbildningsnämnden beslutat att utveckla en detaljerad plan för att redovisa elevers studieresultat mer effektivt och transparent.

Genom att stärka uppföljningen av våra elevers resultat förbättrar vi möjligheterna att prioritera resurser så att varje elev ges förutsättningar och det stöd som behövs för att lära och utvecklas, säger Henrik Thureson (L), vice ordförande i utbildningsnämnden.

Denna nya plan syftar till att samla och presentera data från nationella prov och meritvärden på ett klart och samlat sätt. Med en förbättrad överblick kan utbildningsnämnden snabbare identifiera områden som kräver extra stöd och resurser, vilket i förlängningen kommer att bidra till högre utbildningsstandard och bättre framtidsutsikter för Sollentunas ungdomar. Uppdraget ska återrapporteras till nämnden i april 2024.

Läs mer om uppdraget här.