Fokus på kärnverksamhet och ekonomiskt ansvarstagande i nästa års budget

Fredag 16 oktober 2020

Coronapandemin har ställt världen, Sverige och Sollentuna inför stora ekonomiska utmaningar, med försämrad ekonomi, högre arbetslöshet och ökade utgifter för flera av kommunens verksamheter. Som privatpersoner har vår frihet och vårt handlingsutrymme begränsats. I det här ansträngda läget har ekonomiska prioriteringar varit nödvändiga när vi tillsammans med övriga allianspartier har arbetat fram en budget för Sollentuna kommun för de kommande åren.

För oss liberaler är det en självklarhet att i första hand fokusera på kärnverksamhet, skola och omsorg, samt att skapa förutsättningar att få fler i  arbete. Vi riktar resurserna för att stärka människors trygghet och makt över sina egna liv och arbetar långsiktigt för att skapa bättre livsmiljöer och bostäder för livets alla skeden och för att Sollentuna ska ha en stark ekonomi även i framtiden.

Här är några av de liberala höjdpunkterna i alliansens budget för Sollentuna kommun 2021:

Stärkt vård och omsorg
Just nu pågår ett arbete för att utveckla hemtjänsten i Sollentuna och det arbetet kommer att utvecklas de kommande åren. Inom ramen för det stärker vi kvaliteten, värnar valfriheten och säkrar goda villkor. Samtidigt görs en ökad satsning på digitalisering, arbetet inom demensområdet fortgår liksom utvecklingen av LSS-boenden.

Satsning på förskolan och minskade socioekonomiska klyftor
Inget är viktigare än en bra start i livet. Det ger alla barn större chans att lyckas och utjämnar livschanser mellan barn med olika bakgrund. Förskolans betydelse för barns utveckling är därför central.

I budgeten för kommande år stärks skol- och förskoleverksamheten i Sollentuna med 20 miljoner kronor och en satsning görs på det system som minskar de socioekonomiska skillnaderna mellan förskolor. Alla barn ska ha möjlighet till en bra start i livet.

Ett Sollentuna som inte tär på jordens resurser
Vi tar ansvar för miljön och klimatet, för barns och barnbarns skull. Därför införs år 2021 ett nytt mål: Sollentuna ska vara den första kommunen som inte tär på jordens resurser.

Liberalerna har ansvaret för samhällsbyggnadsfrågorna och i budgeten för kommande år avsätts medel för ytterligare cykelinvesteringar, där fokus ligger på att förstärka svaga länkar och att öka trafiksäkerheten. Nyligen utnämndes Sollentuna till Sveriges näst bästa cykelkommun och vårt mål är att Sollentuna ska vara den cykelvänligaste kommunen i Sverige.

Fler möjligheter till arbete
Pandemin har slagit hårt mot arbetsmarknaden och många har förlorat sina jobb eller riskerar att göra det. Det vill vi motverka, eftersom ett jobb och att kunna försörja sig själv är vägen till ett självständigt liv.

Nio av tio som har genomgått en yrkesutbildning går vidare till arbete. Inom bland annat vård, omsorg och flera hantverksyrken råder personalbrist. I budgeten prioriteras fler platser på yrkesvuxenutbildningen, så att fler får möjlighet att gå en yrkesutbildning och ställa om i yrkeslivet.

Ett tryggt Sollentuna
Ett tryggt Sollentuna är ett fritt Sollentuna. Liberalerna har varit tydliga med att det är välfärdens kärnverksamheter och de trygghetsskapande insatserna som ska prioriteras. Utbildningsnämnden får stärkta ekonomiska resurser, socialnämnden inleder ett arbete för en ekonomi i balans och inom vård- och omsorgsnämnden ligger fokus på utvecklad kvalitet. De statliga medel som har tillskjutits av januaripartierna är ett välkommet tillskott.

I budgeten införs även målet att inga områden i Sollentuna ska finnas på polisens lista över utsatta områden år 2030.

Ansvarsfull utveckling av ett växande Sollentuna
I takt med att vi blir fler Sollentunabor fortsätter vi att bygga bostäder för livets alla skeden, samtidigt som vi värnar kultur- och villastadsmiljöer, den biologiska mångfalden och trevliga parker och grönområden.

I budgeten prioriteras att inrätta funktionen stadsträdgårdsmästare och medel har avsatts för utveckling av Fågelsångsparken, efter den dialog som har genomförts om parkens utformning.

Ansvarsfull ekonomi
Ekonomin drabbas hårt av pandemin och de åtgärder som har vidtagits för att bromsa virusspridningen. I det läget är det särskilt viktigt att ha ordning på kommunens ekonomi.

I budgeten avsätts 20 miljoner kronor till kommunstyrelsens buffert för oförutsedda utgifter och ett högre resultat för kommunen budgeteras. Samtidigt ligger skattesatsen kvar på låga 18,12 procent. Så tar vi ansvar och rustar Sollentuna kommuns budget för framtiden.