Välkommen till en framtid av jämställdhet med Liberalerna

Fredag 8 mars 2024

Vad är liberal feminism?

Liberal feminism är en grundpelare i Liberalernas ideologi, där kampen för jämlikhet och individens frihet står i centrum. Vi tror på alla människors lika rättigheter och möjligheter, oavsett kön. Vår vision är ett samhälle där dina val och chanser inte begränsas av förlegade normer och strukturer. Genom politiska reformer strävar vi efter att skapa en värld där varje person kan leva, arbeta och älska fritt, utan diskriminering eller förtryck.

Historiska liberala reformer

Liberalerna (f.d Folkpartiet) har en stolt historia av att främja och genomföra reformer för jämställdhet. Här är några exempel:

• 1919 – Kvinnor får rösträtt: Införandet av kvinnlig rösträtt var milstolpe för demokratin och ett avgörande steg mot jämställdhet. Liberalerna var en drivande kraft i kampen för kvinnors rätt att rösta och delta fullt ut i samhällslivet. Den kvinnliga rösträtten infördes under den liberala statsministern Nils Edén. Liberalen Kerstin Hesselgren blev den första kvinnan att väljas in i riksdagens förstakammare 1921.
  • 1974 – Föräldraförsäkringen införs: En reform som lade grunden för jämställda föräldraroller. Tack vare detta kunde både mammor och pappor dela på ansvaret och glädjen att ta hand om sina barn. Den första riksdagsmotionen om rätt för pappor att ta ut föräldraledighet väcktes av Folkpartisten Gabriel Romanus redan 1969.
  • 1975 – Rätten till fri abort lagstadgas: På 60- och 70-talen var Liberalerna drivande i debatten för tillgång till fri abort i Sverige. Folkpartisten Hans Nestius var en av de främsta förespråkarna i den svenska debatten. 1975 kom äntligen lagen om fri abort, ett viktigt beslut som stärkte kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp och liv.
  • 1994 – Delad makt, delat ansvar: 1994 introducerade Sverige en banbrytande strategi för jämställdhet i den politiska propositionen ”Delad makt – delat ansvar” (Prop. 1993/94:147), tack vare initiativ från dåvarande jämställdhetsministern och Folkpartisten Bengt Westerberg. Denna proposition, som riksdagen antog under våren 1994, etablerade principen om jämställdhetsintegrering över alla politiska fält. Det innebar att varje politiskt förslag och beslut skulle genomgå en noggrann analys från ett jämställdhetsperspektiv för att utvärdera dess potentiella effekter på kvinnor och män, med särskild vikt lagd på områden som utbildning, arbetsmarknad, näringsliv, socialpolitik och ekonomi.
  • 1995 – Den första pappamånaden införs: Ett banbrytande initiativ för att främja jämställdhet i hemmet och utmana traditionella könsroller. Genom att uppmuntra pappor att ta ut föräldraledighet tog Sverige ett viktigt steg mot ett mer jämställt samhälle. Även denna reform drevs igenom av Folkpartisten Bengt Westerberg som då var socialminister.

Detta vill Liberalerna idag

Vår strävan efter jämställdhet stannar inte vid historiska bedrifter. Idag kämpar Liberalerna bland annat för att:

• Bekämpa hederskultur: Arbetet mot hedersförtryck handlar om frihet. Frihet att få delta i all skolundervisning, att få vara med kompisar, att bestämma över sin sexualitet och vem man vill leva med. Att helt enkelt bestämma över sitt eget liv. Vi står upp mot alla former av förtryck som begränsar individens frihet. Hederskultur ska bekämpas genom utbildning, lagstiftning och stöd till de som drabbas.
  • Stoppa våld och förtryck: Ingen ska behöva leva i rädsla. Vi arbetar för starkare skyddsnät och stöd till de som utsätts för våld och förtryck i nära relationer. Liberalerna vill ha resurser till mer förebyggande arbete, och att fler som förföljer sin expartner ska få elektronisk fotboja. Vi vill ge landets kvinnojourer långsiktiga och rimliga ekonomiska villkor.
  • Minska löneskillnaderna: Ett jämställt samhälle är ett samhälle utan orättvisa löneskillnader. Vi strävar efter transparenta lönebildningsprocesser och lika lön för lika arbete. Dagens pensionärer har jobbat sina flesta år på en mansdominerad arbetsmarknad. Det gör att kvinnor oftast har mycket lägre tjänstepension än män. För att öka jämställdheten vill vi bland annat att en större andel av pensionen, precis som bilen och huset, delas vid en skilsmässa.
  • Arbeta aktivt med jämställdhet, genus och normer i skolan: Utbildning är grunden för ett jämställt samhälle. Genom att integrera jämställdhetsperspektiv i skolan förbereder vi nästa generation för ett samhälle fritt från fördomar och diskriminering.
  • Reformera föräldraförsäkringen: För att uppnå verklig jämställdhet hemma och på arbetsplatsen måste föräldraförsäkringen bli mer flexibel och jämställd. Det är dags att göra det enklare för alla föräldrar att dela lika på föräldraledigheten. Föräldrar bör ges möjligheten att välja mellan en kortare period av föräldraförsäkring med högre ersättning eller en längre period med något lägre ersättning. Dessutom föreslår vi att tre månader specifikt avsätts för varje vårdnadshavare. För att anpassa systemet efter familjernas mångfaldiga behov, bör även möjligheten att överlåta dagar till en tredje person utökas.

Bli en del av förändringen

Om du, precis som vi, brinner för jämställdhet och önskar ett samhälle där alla ges samma möjligheter oavsett kön, bli medlem i Liberalerna Sollentuna idag. Tillsammans kan vi fortsätta kämpa för och genomföra reformer som gör verklig skillnad. Ditt engagemang är nyckeln till en ljusare, mer jämställd framtid. Bli medlem i Liberalerna här. Välkommen ombord!